slimwinkeltje.nl
 

Slim materiaal voor Scholen

  • Hoogbegaafdheid een gave? - Ine Nederstigt

    Opgroeien en groot worden doe je niet alleen op school of alleen thuis. Het gedrag van kinderen op school wordt be�nvloed door huiselijke omstandigheden, het gedrag thuis door zaken die op school spelen. De zorg voor een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is dan ook een verantwoordelijkheid van school en ouders samen. Alleen door oog te hebben voor elkaars rol en door uitwisseling van wederzijdse kennis en ervaring kan het kind optimaal begeleid worden. Doelbewust samenwerken met wederzijds respect. Dat staat centraal in deze nieuwe publicatiereeks. 

    10,90
  • Bzzz - Marieke Nijmonting

    Bzzz is een Boek Zonder Zinnen, zodat je die Zelf kunt maken. Er Zoemt een verhaal. Een spannend verhaal, waarvan jij de verteller bent. Dit boek is in de eerste plaats een boek voor kinderen zelf. Om er plezier aan te beleven. Om fantasie de vrije loop te laten en steeds weer een nieuw verhaal te verzinnen. Maar ouders, leraren en therapeuten kunnen het boek ook gebruiken om met kinderen te praten over hun wensen, angsten en ervaringen. Achter in het boek staan vragen die daarbij kunnen helpen. Met als uiteindelijke vraag: Wat zegt het verzonnen verhaal over jezelf? 

    13,90
  • Motivatiewaaier - Ivo Mijland

    Ondanks de beste intenties, stevige inspanningen, veel creativiteit en voldoende geduld, lukt het niet altijd om leerlingen voldoende in beweging te krijgen. Deze motivatiewaaier is een handzaam hulpmiddel boordevol tips en ideeen. In de waaier staan naast theoretische uitwerkingen vooral veel praktische handreikingen, lesideeen, oefeningen, overwegingen en metaforen. Ook staan er praktische aanbevelingen voor de directie in de waaier. Dit prachtig uitgevoerde product van Uitgeverij Quirijn is geschreven door Ivo Mijland. Een absolute aanrader voor iedereen die vanuit eigen passie voor het onderwijs, leerlingen wil uitdagen passief leren om te zetten in leren met passie.

    12,50
  • How the gifted brain learns - David A. Sousa

    'Pulls many areas of gifted research, knowledge, and applications together in a clear and concise manner. This is a one-stop book for teachers who have high-ability/gifted students in a classroom and need to understand how these students' brains work and how to plan effective instruction' - Mary Beth Cary, Teacher, Worth County Primary School, Sylvester GA. What does it mean to be gifted and talented? The second edition of David Sousa's best-selling How the Gifted Brain Learns helps bring clarity to this topic, leveraging the latest neuroscientific findings to separate fact from fiction and provide teachers with practical strategies for engaging artistically and intellectually advanced learners. This reader-friendly guide gives elementary and secondary teachers the help they need to not only recognize and challenge their gifted learners, but also to support gifted students who underachieve. Acknowledging that students are often gifted in specific subject areas, the text includes chapters dedicated to talents in language, math, and the arts. Special 'From the Desk of a Teacher' sections offer classroom-tested examples of the instructional applications suggested by research. In addition to featuring new research and expanded curriculum ideas, this second edition helps answer questions about: how the brains of gifted students are different; how to gauge if gifted students are being adequately challenged; how to identify students who are both gifted and learning disabled; how improving programmes for the gifted and talented benefits other students; and, how to better identify gifted minority students, who are often underrepresented in gifted programmes. This resource is a one-stop shop of brain-compatible strategies for teaching the full range of gifted students!
    35,99
  • Het Grote Vooruitwerklabboek - Els Schrover

    Nog maar 2 beschikbaar. 

    Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen kent een speciale verrijkingsklas: het Vooruitwerklab. Daar kunnen kinderen tussen 6 en 16 jaar uit het gehele land werken aan een leertraject op maat. Els Schrover, oprichter van het Vooruitwerklab, maakte Het Grote Vooruitwerklabboek. Een aantrekkelijk vormgegeven boek met tien lessen, waarbij elke les voortbouwt op de kennis die in de voorgaande lessen is verworven. Het boek is bestemd voor onderwijsgevenden aan slimme leerlingen van 6 tot 12 jaar. Leren op maat Dr. Els Schrover ontwikkelde het idee van het Vooruitwerklab. Sinds 2005 bezoeken jaarlijks ongeveer 60 kinderen deze �verrijkingsklas' bij het Centrum voor Begaafdheidsonderwijs op de Radboud Universiteit. Daar vinden ze uitdagend leer- en spelmateriaal, om nieuwe dingen te leren en aan een eigen leertraject-op-maat te werken. De kinderen werken in de groep samen aan moeilijke maar ook leuke opdrachten, houden spreekbeurten voor elkaar en mogen nieuwe spellen uitproberen. Het Grote Vooruitwerklabboek komt voort uit de hier opgedane ervaringen en het is gebaseerd op de theorie van de drie intelligenties van Robert Sternberg: analytisch, creatief en praktisch denken. Knikkerbaan met simpele materialen Terwijl de leermaterialen de afgelopen jaren steeds aantrekkelijker zijn geworden, werkt Het Vooruitwerklabboek met de simpelste dingen: papier, kartonnen dozen, schaar, plakband, potlood en wat knikkers. Met deze eenvoudige materialen wonnen twee wetenschappers met Nijmeegse roots pasgeleden de Nobelprijs. Els Schrover: De meer open opdrachten met het weerbarstige materiaal vergen meer denkkracht. Maar omdat het materiaal er zo eenvoudig uitziet, is de drempel ook lager om aan de opdrachten te beginnen. De opdrachten lijken makkelijk, maar er komt heel wat bij kijken. Zoals bij de les: Langzame knikkerbaan'. Leerlingen moeten met behulp van kartonnen dozen een knikkerbaan maken waarin de knikker er zo lang mogelijk over doet, maar onderweg nergens stil mag blijven liggen'. Leerlingen moeten creatief nadenken en analyseren. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld met behulp van elastiekjes, plakkertjes, punaises of paperclips hindernissen en vertragingen inbouwen? En ze moeten samenwerken: hun eigen ideeen kunnen uitleggen, anderen overtuigen, luisteren naar anderen, taken verdelen, hun eigen inzet benoemen. Voor hoogbegaafden kan dit extra moeilijk zijn omdat ze gewend zijn de dingen liever alleen te doen. Leerkracht stimuleert denkproces De rol van de leerkracht is niet het stap voor stap begeleiden van leerlingen naar het eindresultaat, maar het stimuleren van het denkproces van de leerlingen, en het achteraf bevragen van leerlingen over hun aanpak en hun keuzes. 

    95,00
  • Kid's Skills - Op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen - Ben Furman

    Furman is een Finse psychiater en psychotherapeut en hij heeft de methode Kids' Skills ontwikkeld. Centraal staat een heel belangrijk idee: praktisch alle problemen van uw kind kunt u opvatten als vaardigheden die het nog moet ontwikkelen. Met Furmans vijftien stappenmethode kan uw kind samen met u de benodigde vaardigheden ontwikkelen. Het is een boek vol met ideeen, verhalen en suggesties voor ouders, hulpverleners in de jeugdzorg en overige geinteresseerden. Ben Furman is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. 

    19,50
  • EQ en IQ in Nederland - Dr. Jan J.L. Derksen

    In dit boekje dat ter gelegenheid van het symposium "EQ en IQ in Nederland" door collega Dr. Jan Derksen werd geschreven, staat hij op heldere wijze stil bij de diverse aspecten van het intelligentiebegrip en laat hij zien dat wij gebaat kunnen zijn bij een synthtisch samengaan van EQ en IQ, en dat zowel het begrip emotionele intelligentie, alsook de EQ-i test van Reuven Bar-On terecht grote verwachtingen wekken, maar tegelijkertijd nog veel onderzoek behoeven om in het nieuwe millenium tot volle ontplooiing te kunnen komen. 

    13,57
  • De kunst van het falen - Arjan van Dam

    Hoe je door effectief te leren succesvol kunt presteren! We zijn er in het leven op gebrand om goede prestaties te leveren. We richten ons daarbij vaak alleen op het eindresultaat: daar worden we immers op afgerekend en dat bepaalt uiteindelijk ons geluk. Maar hoe effectief is die focus op het eindresultaat? Leidt het nastreven van geluk automatisch tot een gelukkig leven? Uit onderzoeken blijkt dat mensen die zich tot doel hebben gesteld een goede prestatie te leveren, sneller gestrest zijn, vaker faalangst hebben en eerder depressief worden. In De kunst van het falen laat Arjan van Dam zien dat we in ons werk en in ons leven succesvoller kunnen zijn als we onszelf durven te ontwikkelen in plaats van een vlekkeloze prestatie na te streven. We moeten willen leren, risico's durven nemen en niet bang zijn om fouten te maken. Van Dam gaat in op de achtergronden van deze inzichten en leert ons aan de hand van spraakmakende verhalen en herkenbare voorbeelden, hoe we effectiever kunnen werken en succesvoller kunnen zijn. 

    18,95
  • Over de top - Haal het allerbeste uit jongeren

    We hebben in Nederland heel veel oog voor jongeren die minder goed mee kunnen komen, maar daardoor dreigt een andere groep, de uitblinkers, de hoogvliegers  in het verdomhoekje te komen. Die komen er immers toch wel? Als je later maar gelukkig wordt, toch? In hun nieuwe boek Over de top laten de jongerenspecialisten Yvonne van der Sark en Huub Nelis zien dat jongeren in de leeftijdscategorie van 10 tot 25 jaar juist gelukkiger worden als ze meer oog krijgen voor wat hun hart sneller doet kloppen, hun passie, hun talent. Als jongeren zich daarop richten, kunnen ze nog beter worden in waar ze goed in zijn. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat ze op een andere manier naar zichzelf en hun omgeving leren kijken. Want met talent alleen kom je er niet. Daarvoor is ook een stimulerende omgeving nodig; ouders, docenten. En lef. Je kunt excelleren op allerlei gebied: van schaken tot goochelen, van wetenschap tot sport en van dansen tot gamen. Een verhelderende nieuwe kijk op een lang verwaarloosd gebied, waarmee jongeren, en daarmee de hele maatschappij, hun voordeel kunnen doen. In dit boek staan heel veel handige tips om jonge mensen te helpen het beste uit zichzelf te halen. 

    24,95
  • Ik! Wie is dat? - Door professoren van de Kinderuniversiteit van Tilburg

    Weet een regenworm wie hij is? Waarom ben ik hier? Is talent aangeboren? In het boek Ik! Wie is dat? word je kind aangespoord om na te denken over wie hij is en wat hem nu juist hem maakt. We willen allemaal iemand zijn of iemand worden. Maar wie en waarom? Ben je wel wie je wilt zijn, of speel je een rol? En hoe weet je wat je wilt? Door naar anderen te kijken en te luisteren? Of door zelf te filosoferen? 

    14,95
  • Ik ben trots op je - Oplossingsgericht communiceren voor ouders en professionals - Ben Furman

    Oplossingsgericht communiceren voor ouders en professionals In deze uitgave, gebaseerd op de principes van Kids' Skills, vertelt Ben Furman welke vaardigheden ouders en andere - al dan niet professionele - opvoeders, nodig hebben om oplossingsgericht te communiceren met kinderen. Met de zeer bruikbare hulpmiddelen, tips en sprekende voorbeelden in dit boek zal het contact tussen jou en het kind verbeteren, waardoor jullie op een positievere manier met elkaar leren omgaan. De onderwerpen die in vijf hoofdstukken aan de orde komen, zijn: * Complimenteren en aanmoedigen, het geven van positieve feedback. * Communiceren met kinderen in situaties waarin je iets van het kind wilt. * Het versterken van de samenwerking tussen volwassenen rondom het kind. * Niet denken in problemen, maar in vaardigheden die aangeleerd of verbeterd moeten worden. * Het kind coachen bij het nemen van verantwoordelijkheid voor zijn of haar daden. Het doel van deze uitgave is om de ouders en verzorgers meer zelfvertrouwen te geven in hun rol als opvoeder, en hen ervan te overtuigen dat opvoeden zowel inspirerend als heel leuk kan zijn. Ik ben trots op je! staat vol met praktijksituaties en voorbeelden van oplossingsgericht communiceren. 

    16,95
  • Hoogbegaafdheid bij kinderen - Franz Monks en Irene Ypenburg

    Hoe weet je of een kind hoogbegaafd is? Kun je hoogbegaafdheid op jonge leeftijd ontdekken? Hoe ga je als ouder of leerkracht met een hoogbegaafd kind om? Op deze en andere vragen geeft Hoogbegaafdheid bij kinderen antwoord. Dit boek geeft uitleg en praktische tips bij het opvoeden en stimuleren van hoogbegaafde kinderen op de basisschool en middelbare school. Het is een volledig herziene bewerking van Hoogbegaafde kinderen thuis en op school, dat inmiddels in twaalf talen (en landen) is verschenen. Belangrijke nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en pedagogiek zijn erin opgenomen. Franz Monks is onder meer buitengewoon hoogleraar em. Psychologie en pedagogiek van het hoogbegaafde kind aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij richtte het aan de universiteit van Nijmegen verbonden Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) op. Hij schreef vele boeken over hoogbegaafdheid en ontwikkelingspsychologie. Irene Ypenburg, counselor, auteur en kunstenaar, schreef talloze artikelen in onder meer Het Parool en NRC, en enkele boeken over psychologie, begaafdheid en multiculturalisme. In 1991 richtte zij de onderwijsuitgave Vooruit op, met leerstof voor hoogbegaafde kinderen in gemengde groepen in het basisonderwijs. 

    19,50
  • Lastige kinderen? Heb jij even geluk - Berthold Gunster

    Stop met opvoeden. Kinderen? Stop met ze op te voeden. Het is vastdenken: kijken naar wat er niet is en wel zou-moeten-zijn. Van een probleem een ramp maken. Denk het om. Maak van een probleem een mogelijkheid. Hoe? Simpel. Door te kijken naar wat er is en wat er zou-kunnen-zijn. Van een gebrek een talent maken. 

    19,95
  • Gebruik je hersens (werk slimmer win tijd) - Jan-Willem van den Brandhoff

    Uw brein is het meest complexe orgaan in het universum, en toch moet u het zonder handleiding stellen. Dit boek brengt daar verandering in. Gebruik je hersens leert u praktische, breinvriendelijke technieken die u helpen omgaan met de overload aan informatie die wij dagelijks over ons heen krijgen. Gebruik je hersens is een absolute bestseller. Van de eerste uitgave werden al meer dan 22.000 exemplaren verkocht. In de nieuwe geheel herziene uitgave leert u: uw hersencapaciteit beter te benutten; sneller te lezen en te leren; effectiever informatie te verwerken; uw geheugen te verbeteren; een breinvriendelijke omgeving te creeren. Hierdoor kunt u meer bereiken met minder energie en minder spanning en creert u voor uzelf een betere balans tussen werk en prive. Jan-Willem van den Brandhof is de oprichter van BrainStudio, het instituut voor sneller leren, effectiever informatie verwerken en het vergroten van creativiteit. BrainStudio verzorgt Brain Trainingen in binnen- en buitenland. Eerder publiceerde Van den Brandhof de bestseller Leer als een speer om ook jongeren te helpen sneller en beter te leren. 

    27,50
  • Autisme vanuit een ontwikkelings- perspectief - Martine Delfos

    de MAS1P, Mental Age Spectrum within 1 Person, een reeks uiteenlopende 'mentale leeftijden' binnen een persoon. Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden. Het gevolg is een reeks uiteenlopende 'mentale leeftijden' binnen een persoon, de MAS1P, Mental Age Spectrum within 1 Person. Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. Praktijk en theorie rond autisme worden in dit boek sterk verweven. Daarbij wordt ingegaan op directe, concrete vragen uit de dagelijkse praktijk. Geprobeerd wordt de ervaringen van ouders te interpreteren, in een kader te plaatsen en te verdiepen. De aanleiding voor het boek was een onderzoek naar de betekenis van autisme in de opvoeding in Ecuador. Al snel bleek de universaliteit van de problematiek. Het boek omvat ervaringen uit drie landen: Ecuador, Nederland en Bosnie-Herzegovina. Indrukwekkend daarbij is dat autisme als het ware cultuuroverstijgend is. De puzzels waar ouders voor staan in de dagelijkse omgang met hun kind komen sterk overeen. Het boek biedt inzichten in de normale ontwikkeling van kinderen en adolescenten en de wijze waarop dit uiteen loopt bij mensen met autisme. In overzichtelijke kaders staat de gebruikelijke ontwikkeling met betrekking tot onderwerpen als hechting of seksualiteit. Hieruit wordt geput om aan te sluiten op de ontwikkeling van het kind, de adolescent en zelfs de volwassene met autisme. De auteurs, Martine Delfos en Norbert Groot, hebben beide in verschillende landen gewerkt met mensen met autisme.

    29,50
  • Zeven eigenschappen die jou succesvol maken - Sean Covey

    Vind jij het weleens moeilijk om keuzes te maken? Je weet misschien niet precies wat je wilt en wat nu eigenlijk goed voor je is. Bijvoorbeeld op school, bij de keuze voor het vakkenpakket, of als sommige vrienden je onzeker maken. Maar je denkt vast dat je het zelf wel kan en dat je ouders niet voor jou hoeven te beslissen. Vaak blijkt dat dan toch moeilijk te zijn. Je wilt graag zelfstandig zijn, maar hoe doe je dat nou 't best? Dit boek is voor jou geschreven. Het behandelt heel veel vragen of problemen waar jij mee zit en vertelt je hoe je daarmee kunt omgaan. Bijvoorbeeld hoe je vriendschappen opbouwt en onderhoudt, of hoe je groepsdruk kunt weerstaan. Hoe je voornemens ook kunt uitvoeren en volhouden, en hoe je je beter kunt gaan voelen over wie en wat je bent. Het boek vertelt je hoe je kunt omgaan met je ouders en familie en nog veel meer. De schrijver, Sean Covey, gebruikt veel cartoons, uitspraken van pop- en sporthelden, verhalen van jongeren zelf. Hij geeft veel tips en ideeën over hoe je problemen kunt aanpakken. Dit boek is vooral voor jou, maar ook je ouders en andere familieleden kunnen er wat van opsteken. Sean Covey is de zoon van Stephen R. Covey, auteur van De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Dat boek gaat over hoe je je leven beter kunt leiden, echt sturen dus. Het is al jarenlang een inspiratiebron voor mensen over de hele wereld.

    19,90
  • Rotaspel Werkboek

    Logisch leren lezen voor startende lezers! Kraak de taalcode! Dit werkboekje bevat de werkbladen, die ook in het rotaspel zitten. In dit werkboekje kan een kind de eigen naam schrijven en zelf alle werkbladen invullen. In dit boekje zitten alle werkbladen van de spelboekjes 1 tot en met 5. Aanvullend is er het Rotaspel. Beiden ontwikkeld door een professional op dit gebied.

    5,00
  • Rotaspel

    Kraak de taalcode! Logisch redenerend leren lezen! Voor kinderen die uit zichzelf leren lezen of starten met leren lezen! Dit spel is door een professional op dit vakgebied ontwikkeld en leert kinderen op een speelse wijze voor te bereiden op het leren lezen. Dit door eenvoudige woorden voortdurend en in vele varianten met elkaar te vergelijken. Vrij snel ontdekken beginnende lezertjes dan dat datgene wat in verschillende woorden gelijk klinkt, ook hetzelfde letterteken heeft. En ook het omgekeerde geldt: wat met dezelfde letter geschreven wordt, klinkt eveneens gelijk. Zo begrijpen kinderen veel gemakkelijker hoe het lezen in elkaar zit. Geen zorg meer over hoe te begeleiden als uw kind uit zichzelf wil leren lezen, met deze methode kan dit op een speelse en verantwoorde manier gebeuren. Het rotaspel is niet methode gebonden en kan dus prima vooraf aan de methode veilig leren lezen worden gebruikt. Kijkt u voor meer uitleg en de didactische onderbouwing op www.rotaspel.be Het Rotaspel is een zelfcorrigerend vraag- en antwoordspel dat kinderen wil helpen bij het voorbereidende lezen zodat ze het op een goede manier aanleren. De vijf verschillende speelboekjes zijn bij de prijs inbegrepen. Alleen het werkboekje is een extraatje van 5 euro.

    Als een kind in de school de vijf boekjes invult, kan het volgende kind deze vijf boekjes niet meer gebruiken. Daarom kun je het best in de klas af spreken dat kinderen niet in de vijf boekjes, die bij het spel horen, schrijven. In plaats daarvan krijgt ieder kind een persoonlijk werkboekje dat alle bladzijden bevat, en alleen die, uit de vijf werkboekjes waarop iets moet ingevuld worden. Het werkboekje bevat niet de speelbladen. Voor ouders is het niet nodig om extra werkboekjes aan te schaffen, tenzij er meerdere kinderen met het rotaspel willen spelen, dan koop je voor elk kind nog een werkboekje.
    Kortom: de vijf boekjes bij het spel kunnen moeilijk
    afzonderlijk aangeboden worden. Het werkboekje wel.

    39,00
  • Denklessen - Voor scholen

    Doel van de denklessen: ontwikkelen van metacognitie en creatief denken, het vergroten van de sociale competentie en verrijken van het zelfbeeld

    Inhoud 6 denklessen per leerjaar

    19,00
 

The seven habits of highly effective teens