slimwinkeltje.nl
 

Slim materiaal voor Scholen

  • Mijn Kids'Skills - vaardighedenboek - Ben Furman

    Iedereen mist wel enkele vaardigheden, of zou ergens beter in willen worden.

    Met behulp van Mijn Kid's Skills Vaardighedenboek wordt het leren van die vaardigheden voor jou leuk. Je beslist zelf over veel details van het proces en wordt gesteund door belangrijke personen in je leven.

    Aan het eind, als drie nieuwe vaardigheden zijn geleerd, ben je Kid's Skills specialist. Je kunt dan het formulier in dit boek invullen en opsturen, waarna je een certificaat ontvangt.

    Voorin het boek wordt uitgelegd hoe je met dit vaardighedenboek aan de slag kunt gaan. Achterin staat een korte uitleg voor volwassenen.

    Kid's Skills is een speelse methode voor het oplossen van problemen bij kinderen. Centraal staat hierbij het idee dat vrijwel alle problemen kunnen worden gezien als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.

    Door Kid's Skills is het niet meer probleemgericht maar oplossingsgericht.

    10,00
  • Leervaardighedenspel - Bureau Talent - Joost de MaarĂ©

    Het leervaardighedenspel is een spel dat leerlingen kan helpen bij het verbeteren van hun leervaardigheden. Door het spel te spelen ontdekken leerlingen welke leervaardigheden ze al ontwikkeld hebben en welke leervaardigheden ze nog moeten versterken. De leerlingen kiezen zelf aan welke vaardigheden ze gaan werken. De begeleider helpt ze bij het SMART maken van de voornemens.

    Het spel is ontwikkeld door Joost de Maare en leerlingen van het Utrechts Stedelijk Gymnasium.  

    Gebrek aan leervaardigheden: bijlage bij het Leervaardighedenspel

    Door het spelen van het leervaardighedenspel krijgen leerlingen zicht op vaardigheden die ze beheersen en vaardigheden die ze willen aanleren. Deze bijlage is bedoeld als hulpmiddel voor de begeleider. Het geeft de begeleider handvatten om te herkennen aan welke leervaardigheid het schort en het helpt bij het stellen van de juiste vragen.

    Belangrijk is het volgende uitgangspunt:

    Uitgangspunt: geef de leerlingen geen tips, maar laat ze zelf een oplossing voor hun leerprobleem bedenken.

    Toelichting op het Leervaardighedenspel

    Om in een leerling-gesprek of in een mentorles aandacht te besteden aan leervaardigheden, is het vaardighedenspel ontwikkeld.

    Werkwijze:

    Leg de kaartjes uit op tafel. Vraag de leerling(en):

    *Kies een paar kaartjes uit met vaardigheden waar je goed in bent, die je helpen je

    schoolwerk goed te doen. Leg uit.
    De leerling noteert deze vaardigheden. (zie werkblad)

    *Kies nu eens de vaardigheden uit waarvan je wel wat meer zou willen hebben, waar je

    niet zo goed in bent. Leg uit.
    De leerling geeft nu aan dat hij een probleem heeft en wat het probleem is. Dan kan hij ook geholpen worden.
    Als deze vaardigheden sterker worden zou dat een positieve invloed hebben op je schoolprestaties?

    *Kies uit de leervaardigheden die je wilt versterken nu één of twee vaardigheden uit waar je de komende periode aan gaat werken.
    Wat ga je daarvoor doen, hoe ga je dat doen, wanneer. Vul nu het werkblad in.

    (NB. Stel de vragen om het plan van aanpak “SMART” te maken:

    Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) De leerling noteert de afspraak zo precies mogelijk.

    Reflectie en evaluatie:
    Na twee weken: bespreek wat de leerling al gedaan heeft en hoe dat beviel. Welk cijfer geef je jezelf nu voor de vaardigheden? Stel indien nodig het plan bij.




    19,95
  • Plustaak Taal, Taal & Lezen & Lezen

    Plustaak Taal & Lezen, Taal, Lezen d� lees- en taaluitdaging voor de betere leerlingen Voor de meest pientere en snelle kinderen van groep 3 t/m 8. Leuke, prikkelende en zinvolle opdrachten. Zeer geschikt voor zelfstandig werken. Niet vooruitlopend op de leerstof. Snel bestellen Algemene informatie Plustaak is bestemd voor de 10 tot 25% beste leerlingen van elke groep. Deze pientere en snelle leerlingen kunnen vaak wel wat extra werk gebruiken en hebben meer uitdaging nodig. De opdrachten in Plustaak lopen n�et vooruit op de leerstof, maar bieden een verbreding en verrijking van het aanbod in de methode. De werkboekjes staan vol leuke gevarieerde opdrachten, die juist voor deze kinderen een uitdaging zijn. Plustaak kan naast iedere methode worden gebruikt. Kinderen kunnen met Plustaak zelfstandig aan de slag. Kenmerken Opbouw Voor de kinderen in groep 3 en 4 begint Plustaak met werkboekjes waarin taal en lezen worden gecombineerd. In deze boekjes is de schrijfmotoriek van ondergeschikt belang. De nadruk ligt op taal en lezen. Vanaf groep 5 wordt dit gesplitst in de vakgebieden taal, en begrijpend en studerend lezen. De werkboeken bevatten elk 16 tot 40 taken met verschillende opdrachten per taak. Niet vooruitlopend op de leerstof Voor de betere leerlingen is het belangrijk dat ze niet los van de methode vooruit gaan lopen op de leerstof. Dit zorgt in een later stadium voor verveling en daarmee verplaats je het probleem. Plustaak biedt verbreding en verrijking van het aanbod in de methode. Met andere leerstof en andersoortige opdrachten. Zeer geschikt voor zelfstandig werken Met Plustaak kunnen kinderen zelfstandig aan de slag. Als ze klaar zijn, kunnen ze met het antwoordenboekje hun werk zelf controleren. Toch is het goed om regelmatig het werk te bekijken, te evalueren en af en toe een opdracht door te spreken. Hiermee kunt u het leereffect en de motivatie van de kinderen extra versterken. Plustaak is dus ook geschikt om structureel wat meer aandacht te besteden aan deze, soms vergeten, leerlingen. Differentiatie De werkboekjes van Plustaak zijn steeds per 2 leerjaren gekoppeld, en kunnen zo flexibel worden gebruikt. Zo is werkboekje 4/5 is bestemd voor groep 4, met een uitloop naar de eerste helft van groep 5. De opdrachten lopen namelijk steeds verder op in moeilijkheidsgraad. Op die manier kunnen ook de betere leerlingen in hun eigen tempo en op eigen niveau aan de slag. Toetsing en evaluatie Kinderen kunnen met Plustaak helemaal zelfstandig aan de slag. Met de antwoordenboekjes kijken ze zelfstandig de opdrachten na. Toch blijft het zeer belangrijk om regelmatig het werk te bekijken, te evalueren en opdrachten door te spreken. Hiermee kunt u het leereffect en de motivatie van de kinderen extra versterken.

    45,00
  • Plustaak Rekenen

    Plustaak Rekenen Nieuw d� rekenuitdaging voor de betere leerlingen Plustaak Rekenen verschijnt in twee fasen. Serie A met de boekjes 2 t/m 8 in januari 2013 (handleidingen in april 2013), serie B met de overlappende boekjes 2/3 t/m 8+ later in 2013. Voor de meest pientere en snelle kinderen van groep 2 t/m 8. Leuke, prikkelende en zinvolle opdrachten. Zeer geschikt voor zelfstandig werken. Niet vooruitlopend op de leerstof. Snel bestellen Algemene informatie Voor de meest pientere en snelle leerlingen Plustaak is bestemd voor de 10 tot 25% beste rekenaars van elke groep. Deze pientere en snelle leerlingen kunnen vaak wel wat extra werk gebruiken en hebben meer uitdaging nodig. De opdrachten in Plustaak lopen n�et vooruit op de leerstof, maar bieden een verbreding en verrijking van het aanbod in de methode. Plustaak kan naast iedere methode worden ingezet. Uitdagende opdrachten Een werkboek bevat 32 leuke gevarieerde taken met verschillende opdrachten per taak. Een taak bestaat uit een basisopdracht met een aantal variaties daarop. De opdrachten binnen de taak worden steeds moeilijker. Gemiddeld doen de kinderen een half uur over ��n taak. Plustaak Rekenen is er voor de groepen 2 t/m 8. Niet vooruitlopend op de leerstof Voor de betere leerlingen is het belangrijk dat ze niet los van de methode vooruit gaan lopen op de leerstof. Dit zorgt in een later stadium voor verveling en daarmee verplaats je het probleem. Plustaak biedt een verbreding en verrijking van het aanbod in de methoden, met andere leerstof en andersoortige opdrachten. Kenmerken Zeer geschikt voor zelfstandig werken Met Plustaak kunnen kinderen zelfstandig aan de slag. Als ze klaar zijn, kunnen ze met het antwoordenboekje hun werk zelf controleren. Toch is het goed om regelmatig het werk te bekijken, te evalueren en opdrachten door te spreken. Dit houdt de leerlingen gemotiveerd en het leereffect neemt toe. Beknopte handleidingen Plustaak Rekenen Nieuw biedt naast het antwoordenboekje voor zelfstandig nakijken ook een beknopte handleiding per werkboekje. In deze handleiding vindt u de domeinen en doelen per taak, een toelichting van de opgaven en suggesties voor begeleiding, nabespreking en extra opdrachten. Sluit aan op de criteria voor verrijkingsmateriaal van het SLO SLO stelt het volgende: Het aanbieden van aanvullende leerstof is alleen zinvol wanneer deze leerstof aan bepaalde criteria voldoet. Plustaak Rekenen Nieuw voldoet aan de door SLO gestelde criteria, zoals: een beroep doen op creativiteit, een hoog abstractieniveau, een hoge mate van complexiteit, een beroep doen op de zelfstandigheid van de leerling, etc. Differentiatie Differentiatie tussen betere leerlingen Ook tussen betere leerlingen bestaan verschillen. De overlappende boekjes van Plustaak bieden nog meer mogelijkheid tot differentiatie. Zo kan een plusleerling uit groep 7 met werkboek 6/7,7 of 7/8 aan de slag. Daarnaast lopen de opdrachten in ieder boekje op in moeilijkheid. Bovendien biedt de handleiding suggesties voor een extra opdracht voor leerlingen die altijd snel klaar zijn. Toetsing en evaluatie Kinderen kunnen met Plustaak helemaal zelfstandig aan de slag. Met de antwoordenboekjes kunnen ze zelf de opdrachten nakijken. Toch is het goed om regelmatig het werk te bekijken, te evalueren en af en toe een opdracht door te spreken. In de handleiding vindt u suggesties voor begeleiding en nabespreking. Zo blijft u op de hoogte van het werk en de vooruitgang van uw leerlingen. 

    129,50
  • Plustaak Wereldorientatie

    De uitdaging op het gebied van wereldori�ntatie voor de betere leerlingen. Het materiaal Plustaak Wereldori�ntatie is beschikbaar voor de groepen 5 t/m 8. De leerlingboeken bevatten 32 taken met verschillende opdrachten per taak. In tegenstelling tot de andere Plustaken is Plustaak Wereldorientatie geen verbruiksmateriaal, u hoeft dit materiaal maar een keer aan te schaffen. De leerlingboeken staan vol met prachtige kleurige afbeeldingen en foto's die de opdrachten ondersteunen. Niet vooruitlopend op de leerstof Voor de betere leerlingen is het belangrijk dat ze niet los van de methode vooruit gaan lopen op de leerstof. Dit zorgt in een later stadium voor verveling en daarmee verplaats je het probleem. De opdrachten in Plustaak zijn zeer divers en bieden verbreding en verrijking met andere leerstof en andersoortige opdrachten. Zeer geschikt voor zelfstandig werken Met Plustaak kunnen de kinderen zelfstandig aan de slag. Als ze klaar zijn, kunnen ze met het antwoordenboekje hun werk zelf controleren. Plustaak is ook geschikt om structureel wat meer aandacht te besteden aan deze, soms vergeten, leerlingen. Voorbespreken, nakijken, feedback geven en beoordelen blijft erg belangrijk voor het leerproces.

    252,50
  • Tridio - What's next?

    Verbeter je ruimtelijk inzicht met deze unieke spellen. Een leuke breinbreker voor jonge kinderen. In de succesvolle reeks Tridio brengen we het nieuwe puzzel/spel: Tridio, What's next? Met magnetische foamstukken (driehoeken en ruiten) in 3 kleuren ontdekken kinderen spelenderwijs patronen in logische reeksen en trainen zo IQ-vaardigheden. Er zijn in totaal 48 opdrachten in 3 categorieen: groei, rotatie en reeksen. De opdrachten zijn verdeeld in 3 boekjes zodat er meerdere kinderen tegelijkertijd kunnen spelen. Tridio, What's next? is voor 1 tot 3 spelers vanaf 4 jaar. Tridio is een unieke spelmethode om het ruimtelijk inzicht van kinderen te vergroten.

    24,95
  • Tridio - Moving cubes!

    De Tridio Kubuspuzzel! Los de puzzels op door goed te kijken naar de aanwijzingen en zet de Tridiokubussen op de juiste plaats. Je ziet verschillende aanwijzingen die je informatie geven over hoe en waar je de kubussen moet neerzetten. Maar pas op: dikke wolken pakken zich samen voor de aanwijzingen. Je zult slim moeten combineren om de moeilijkste puzzels op te lossen! Tridio Moving cubes daagt kinderen uit om aan hun ruimtelijk inzicht te werken. Zijaanzichten, bovenaanzichten en hoogtegetallen worden als aanwijzingen ingezet om de ruimtelijke puzzels op te kunnen lossen. Tridio Moving cubes bevat 2 opdrachtenboekjes op verschillende niveaus, zodat 2 kinderen tegelijk kunnen spelen. 

    29,95
  • Tridio C - Cooperatief leren

    Co�peratief bouwspel, ruimtelijke puzzels oplossen Tridio C is een co�peratief spel waarin spelers moeten samenwerken om pittige ruimtelijke puzzels op te lossen. Alle spelers zitten rondom het speelbord. In onderling overleg gaan zij een aantal kubussen in een bepaalde opstelling midden op het bord plaatsen. Iedere speler krijgt een opdrachtkaartje waarmee hij een gedeelte van de oplossing kan aandragen. Met dit kaartje kan hij erachter komen hoe het aanzicht vanaf zijn zijde eruit moet komen te zien. E�n voor ��n plaatst een speler een nieuwe kubus waarbij hij moet overleggen met de andere spelers voor de uiteindelijke plaats. Wanneer de spelers binnen de met elkaar afgesproken tijd de kubusopstelling hebben gevonden, die klopt met alle kaartjes, dan hebben alle spelers gewonnen. Tridio C is een uniek, prachtig uitgevoerd spel en is voorzien van een duidelijke handleiding. Tridio C is ook een perfect spel voor hoog begaafden en voor managementopleidingen. Tridio C is voor 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

    75,00
  • Tangle - Classics Junior

    De Tangle Junior Neon heeft 4 gevarieerde kleurcombinaties, dat het geheel een leuke puzzel maakt. De Tangle Toy die je gewoon niet weg kunt leggen! 

    3,95
  • Films maken, jongeren en antichoas recepten - Anna Spohr

    'Films maken, jongeren en antichaosrecepten' is meer dan een handleiding voor het opzetten en uitvoeren van een filmproject met jongeren. Natuurlijk is het vertellen van een 'eigen' verhaal, een documentaire over henzelf, voor jongeren een goede eerste stap om het complexe proces van film maken van dichtbij te ervaren en beter te begrijpen. Maar Anna Spohr laat met haar methodiek zien dat het maken van videofilmpjes tegelijkertijd een krachtig middel kan zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemende jongeren en hun zelfinzicht en zelfbewustzijn kan vergroten. Inzicht in de mediagrammatica en het ontwikkelen van zelfvertrouwen bij de jongere gaan hand in hand. De acht lessen waarin een filmproject wordt uitgevoerd vormen de kern van het boek. Per les lees je wat de stappen voor die week zijn, Anna geeft tips voor de begeleider en voor de jongeren, en er zijn huiswerkopdrachten. De vele praktijkvoorbeelden vormen een bron van inspiratie. Ook zaken als promotie, premiere en subsidieaanvragen komen aan bod. In de bijlagen vind je handige extra's zoals een filmwoordenboek, een overzicht van andere filmmethodieken in Nederland en een modelsubsidieaanvraag; op de website www.antichaosrecepten.nl kun je voorbeeldfilms bekijken. 

    29,95
  • De begeleiding van hoogbegaafde kinderen - James T. Webb/ Elizabeth A. Meckstroth / Stephanie S. Tolan

    Vernieuwde versie!

    De begeleiding
    van hoogbegaafde kinderen - herziene editie

    James T. Webb, Janet L. Gore, Edward E. Amend en Arlene
    R. DeVries (Nederlandse vertaling en bewerking: Karel Jurgens)

    Wereldwijd het
    meest gelezen en hoogst gewaardeerde boek over de opvoeding van getalenteerde,
    creatieve en begaafde kinderen, geschreven vanuit het wetenschappelijk
    gefundeerde inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor
    de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.

    Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn
    niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit
    boek biedt hen talloze suggesties om hun kinderen te helpen om een goed
    zelfbeeld te ontwikkelen.

    Professionals, zoals leerkrachten, leerlingbegeleiders en
    pedagogen, kunnen veel bijdragen aan een gezond zelfrespect en voldoende
    zelfvertrouwen van hoogbegaafde kinderen. Dit boek biedt hen daartoe veel
    inzicht in het gevoelsleven en de gedachtenwereld van hoogbegaafde kinderen.

    De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is het meest
    complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen. Het zet de lezer aan
    tot nadenken en vermijdt de valkuil van ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen
    die hooguit voor korte tijd werken. Omdat het om een zeer heterogene groep
    kinderen gaat, zullen hun opvoeding en begeleiding altijd maatwerk vragen.

    De oorspronkelijke uitgave A Parent’s Guide to Gifted
    Children is een bewerking van het in de Verenigde Staten bekroonde boek Guiding
    the Gifted Child. Het volgt grotendeels dezelfde opzet, met hoofdstukken over
    tien belangrijke opvoedingsonderwerpen, en is aangevuld met vier hoofdstukken
    met praktische informatie over hoogbegaafde kinderen met een bijkomende
    diagnose, signalering van hoogbegaafdheid op school, onderwijs voor
    hoogbegaafde kinderen en het vinden van passende professionele hulp en
    begeleiding.

    De auteurs en de vertaler zijn erkende deskundigen uit de
    praktijk van de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. In deze vertaling is de
    tekst waar nodig aangepast aan de situatie in Nederland.

     Inhoud  -Voorwoord -Inleiding

    1 Hoogbegaafd, wat betekent dat?

    2 Kenmerken van hoogbegaafde kinderen

    3 Communicatie: de sleutel tot relaties

    4 Motivatie, enthousiasme en onderpresteren

    5 Grenzen stellen en het aanleren van zelfdiscipline

    6 Intensiteit, perfectionisme en stress

    7 Idealisme, teleurstelling en depressie

    8 De omgang met leeftijdgenoten en vrienden

    9 Verhoudingen binnen het gezin

    10 Individualiteit en morele ontwikkeling

    11 Uitdagingen van het moderne ouderschap

    12 Kinderen met een dubbele last

    13 Signalering van hoogbegaafdheid op school

    14 Op zoek naar passend onderwijs

    15 Op zoek naar professionele hulp

    Bijlage 1: Adressen Bijlage 2: Aanbevolen boeken

     

    352 pagina's; aanvullende literatuurlijsten apart te
    downloaden op www.vangorcum.nl

    http://www.vangorcum.nl/Bestanden/WEBB_Aanbevolen%20literatuur.pdf

    http://www.vangorcum.nl/Bestanden/WEBB_Literatuur.pdf
    (Engelstalig)

     

     

     

     

    39,95
  • Vooruit - leerspelletjes voor de onderbouw - Dr. Els Schrover

    De beste verrijkingsstof voor kinderen op de basisschool. Gebaseerd op de theorie van succesvolle intelligentie van Robert Sternberg en op de multiple intelligentietheorie van Howard Gardner.

    130,00
  • Zie je me wel? - motiveren van begaafde leerlingen in het VWO - Inemiek van Mameren-Schoehuizen / Miriam Groensmit / Irma J

    Nog maar 1 op voorraad.

    De leerling die de hooggespannen verwachtingen maar niet waarmaakt is in het onderwijs een bekend fenomeen. Begaafde leerlingen hebben vaak een extra duwtje nodig. Zodra aandacht wordt besteed aan hun bijzondere talenten, autonomie en creativiteit, kunnen zij zich ontwikkelen tot gelukkige leerlingen. In dit boek worden drie projecten beschreven: het verbredingsproject, het POP-project (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) en het TOP-project (Toekomstgericht Ontwikkelings Plan). Doel van het verbredingsproject is het verbreden van kennis van leerlingen die meer kunnen en meer willen dan de gemiddelde leerling. Het POP-project is een methode om onderpresterende begaafde leerlingen tot en met de derde klas te motiveren. In het TOP-project tenslotte helpen onderpresteerders vanaf de vierde klas elkaar om motivatie voor het schoolse leren te ontwikkelen. Vanaf dan moet er weer gepresteerd, gepland, zelfstandig geleerd worden. In al deze projecten wordt steeds ingegaan op signalering, begeleiding en contacten met de ouders. Het geheel is een praktische handleiding met een wetenschappelijke onderbouwing waarmee scholen direct aan de slag kunnen. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

    25,00
  • Passend onderwijs voor begaafde leerlingen - Sylvia Drent / Eleonoor van Gerven

    'Passend onderwijs voor begaafde leerlingen' is de opvolger van het succesvolle boek 'Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs'. In dit boek gaan de auteurs uit van de alledaagse onderwijspraktijk in het reguliere basisonderwijs waarin leraren gedifferentieerd onderwijs bieden maar tevens grenzen ervaren van wat redelijkerwijs haalbaar is in hun eigen groep. De auteurs benaderen onderwijs aan begaafde leerlingen vanuit een oplossingsgericht perspectief en zien begaafde leerlingen daarom niet als zorgenkinderen maar als kansleerlingen. In negen hoofdstukken komen alle facetten van het omgaan met begaafde leerlingen op de reguliere basisschool aan de orde. Het boek is opgedeeld in drie delen. Deel 1: Verkenning * Wat is begaafdheid? * Herkennen van kenmerken van begaafdheid * Van educatieve behoefte naar een handelingsplan Deel 2: Interventies * Slimme kleuters * Vervroegde doorstroming * Compacting van de reguliere leerstof * Verrijkingsonderwijs in groep 3-8 Deel 3: Speciaal * Onderpresteren * Begaafd maar wel moeite met leren.

    37,50
  • Ongeleide projectielen op koers - Noks Nauta / Sieuwke Ronner

    Je bent slim en je wilt wat met je leven. Waarom lukt dit niet? Waarom snappen mensen je niet en erger jij je zo aan je collega's? Leven en werken met hoge intelligentie is niet altijd even eenvoudig. Niet voor hoogbegaafden zelf, maar ook niet voor hun omgeving. Hoogbegaafden in hun kracht zijn originele, creatieve, vitale, gedreven en constructieve medewerkers. Zij zijn van grote waarde in hun werk en in de samenleving. Maar niet alle hoogbegaafden slagen erin deze talenten zichtbaar te maken. Ze raken uit balans en komen terecht in hun valkuilen. Een in aanleg krachtige persoonlijkheid zonder duidelijke koers, roept in zijn of haar omgeving het beeld op van een ongeleid projectiel. Niet aan te sturen, niet mee samen te werken, niet mee te communiceren, een betweter, asociaal, ongrijpbaar. Bij collega's en leidinggevenden (en ook bij partners en vrienden) roept dit gedrag niet alleen veel irritatie op, maar ook angst en onzekerheid. Talenten worden niet meer gezien en zo is de cirkel rond. Hoogbegaafden zelf raken hierdoor hun levensrichting kwijt en verpieteren. Dit boek geeft elf voorbeelden van hoogbegaafde volwassenen die hun eigen weg zoeken nadat zij uit de koers zijn geraakt. Vaak was er een prikkel vanuit hun omgeving nodig om die zoektocht te starten. De auteurs, Noks Nauta, bedrijfsarts en psycholoog, en Sieuwke Ronner, psycholoog, kennen de genoemde voorbeelden vanuit hun professionele en persoonlijke ervaringen. Zij bieden, naast de voor vele hoogbegaafden herkenbare en soms humoristische verhalen, concrete handvatten om richting te geven aan talenten. Talenten die je als hoogbegaafde al in huis hebt, maar die er om welke reden dan ook niet uit komen. Ook leidinggevenden, bedrijfs- en verzekeringsartsen, psychologen, loopbaanadviseurs, P&O'ers en anderen die met hoogbegaafde werknemers te maken hebben, kunnen met dit boek hun voordeel doen. Talent kan zo herkend en erkend worden en daarmee tot grote bloei komen! 

    19,70
  • Knappe koppen in de klas - Geraldine Brouwer & Lidy Ahlers

    Hoog)begaafde leerlingen hebben veel in hun mars. Toch komt dat er niet altijd uit. Dit boek laat zien hoe talentvolle leerlingen in het basisonderwijs wel tot excellente prestaties komen. De leerkracht blijkt de sleutel. Als hij zijn instructie en onderwijsaanbod ��k afstemt op deze leerlingen, leidt dat tot hogere leeropbrengsten. De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.

    21,95
  • Hoogbegaafdheid een gave? - Ine Nederstigt

    Opgroeien en groot worden doe je niet alleen op school of alleen thuis. Het gedrag van kinderen op school wordt be�nvloed door huiselijke omstandigheden, het gedrag thuis door zaken die op school spelen. De zorg voor een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is dan ook een verantwoordelijkheid van school en ouders samen. Alleen door oog te hebben voor elkaars rol en door uitwisseling van wederzijdse kennis en ervaring kan het kind optimaal begeleid worden. Doelbewust samenwerken met wederzijds respect. Dat staat centraal in deze nieuwe publicatiereeks. 

    10,90
  • Bzzz - Marieke Nijmonting

    Bzzz is een Boek Zonder Zinnen, zodat je die Zelf kunt maken. Er Zoemt een verhaal. Een spannend verhaal, waarvan jij de verteller bent. Dit boek is in de eerste plaats een boek voor kinderen zelf. Om er plezier aan te beleven. Om fantasie de vrije loop te laten en steeds weer een nieuw verhaal te verzinnen. Maar ouders, leraren en therapeuten kunnen het boek ook gebruiken om met kinderen te praten over hun wensen, angsten en ervaringen. Achter in het boek staan vragen die daarbij kunnen helpen. Met als uiteindelijke vraag: Wat zegt het verzonnen verhaal over jezelf? 

    13,90
  • Motivatiewaaier - Ivo Mijland

    Ondanks de beste intenties, stevige inspanningen, veel creativiteit en voldoende geduld, lukt het niet altijd om leerlingen voldoende in beweging te krijgen. Deze motivatiewaaier is een handzaam hulpmiddel boordevol tips en ideeen. In de waaier staan naast theoretische uitwerkingen vooral veel praktische handreikingen, lesideeen, oefeningen, overwegingen en metaforen. Ook staan er praktische aanbevelingen voor de directie in de waaier. Dit prachtig uitgevoerde product van Uitgeverij Quirijn is geschreven door Ivo Mijland. Een absolute aanrader voor iedereen die vanuit eigen passie voor het onderwijs, leerlingen wil uitdagen passief leren om te zetten in leren met passie.

    12,50
  • How the gifted brain learns - David A. Sousa

    'Pulls many areas of gifted research, knowledge, and applications together in a clear and concise manner. This is a one-stop book for teachers who have high-ability/gifted students in a classroom and need to understand how these students' brains work and how to plan effective instruction' - Mary Beth Cary, Teacher, Worth County Primary School, Sylvester GA. What does it mean to be gifted and talented? The second edition of David Sousa's best-selling How the Gifted Brain Learns helps bring clarity to this topic, leveraging the latest neuroscientific findings to separate fact from fiction and provide teachers with practical strategies for engaging artistically and intellectually advanced learners. This reader-friendly guide gives elementary and secondary teachers the help they need to not only recognize and challenge their gifted learners, but also to support gifted students who underachieve. Acknowledging that students are often gifted in specific subject areas, the text includes chapters dedicated to talents in language, math, and the arts. Special 'From the Desk of a Teacher' sections offer classroom-tested examples of the instructional applications suggested by research. In addition to featuring new research and expanded curriculum ideas, this second edition helps answer questions about: how the brains of gifted students are different; how to gauge if gifted students are being adequately challenged; how to identify students who are both gifted and learning disabled; how improving programmes for the gifted and talented benefits other students; and, how to better identify gifted minority students, who are often underrepresented in gifted programmes. This resource is a one-stop shop of brain-compatible strategies for teaching the full range of gifted students!

    35,99
 

The seven habits of highly effective teens