slimwinkeltje.nl
 

Slim materiaal voor Scholen

  • Tridio - Moving cubes!

    De Tridio Kubuspuzzel! Los de puzzels op door goed te kijken naar de aanwijzingen en zet de Tridiokubussen op de juiste plaats. Je ziet verschillende aanwijzingen die je informatie geven over hoe en waar je de kubussen moet neerzetten. Maar pas op: dikke wolken pakken zich samen voor de aanwijzingen. Je zult slim moeten combineren om de moeilijkste puzzels op te lossen! Tridio Moving cubes daagt kinderen uit om aan hun ruimtelijk inzicht te werken. Zijaanzichten, bovenaanzichten en hoogtegetallen worden als aanwijzingen ingezet om de ruimtelijke puzzels op te kunnen lossen. Tridio Moving cubes bevat 2 opdrachtenboekjes op verschillende niveaus, zodat 2 kinderen tegelijk kunnen spelen. 

    29,95
  • Tridio C - Cooperatief leren

    Co�peratief bouwspel, ruimtelijke puzzels oplossen Tridio C is een co�peratief spel waarin spelers moeten samenwerken om pittige ruimtelijke puzzels op te lossen. Alle spelers zitten rondom het speelbord. In onderling overleg gaan zij een aantal kubussen in een bepaalde opstelling midden op het bord plaatsen. Iedere speler krijgt een opdrachtkaartje waarmee hij een gedeelte van de oplossing kan aandragen. Met dit kaartje kan hij erachter komen hoe het aanzicht vanaf zijn zijde eruit moet komen te zien. E�n voor ��n plaatst een speler een nieuwe kubus waarbij hij moet overleggen met de andere spelers voor de uiteindelijke plaats. Wanneer de spelers binnen de met elkaar afgesproken tijd de kubusopstelling hebben gevonden, die klopt met alle kaartjes, dan hebben alle spelers gewonnen. Tridio C is een uniek, prachtig uitgevoerd spel en is voorzien van een duidelijke handleiding. Tridio C is ook een perfect spel voor hoog begaafden en voor managementopleidingen. Tridio C is voor 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

    75,00
  • Tangle - Classics Junior

    De Tangle Junior Neon heeft 4 gevarieerde kleurcombinaties, dat het geheel een leuke puzzel maakt. De Tangle Toy die je gewoon niet weg kunt leggen! 

    3,95
  • Films maken, jongeren en antichoas recepten - Anna Spohr

    'Films maken, jongeren en antichaosrecepten' is meer dan een handleiding voor het opzetten en uitvoeren van een filmproject met jongeren. Natuurlijk is het vertellen van een 'eigen' verhaal, een documentaire over henzelf, voor jongeren een goede eerste stap om het complexe proces van film maken van dichtbij te ervaren en beter te begrijpen. Maar Anna Spohr laat met haar methodiek zien dat het maken van videofilmpjes tegelijkertijd een krachtig middel kan zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemende jongeren en hun zelfinzicht en zelfbewustzijn kan vergroten. Inzicht in de mediagrammatica en het ontwikkelen van zelfvertrouwen bij de jongere gaan hand in hand. De acht lessen waarin een filmproject wordt uitgevoerd vormen de kern van het boek. Per les lees je wat de stappen voor die week zijn, Anna geeft tips voor de begeleider en voor de jongeren, en er zijn huiswerkopdrachten. De vele praktijkvoorbeelden vormen een bron van inspiratie. Ook zaken als promotie, premiere en subsidieaanvragen komen aan bod. In de bijlagen vind je handige extra's zoals een filmwoordenboek, een overzicht van andere filmmethodieken in Nederland en een modelsubsidieaanvraag; op de website www.antichaosrecepten.nl kun je voorbeeldfilms bekijken. 

    29,95
  • De begeleiding van hoogbegaafde kinderen - James T. Webb/ Elizabeth A. Meckstroth / Stephanie S. Tolan

    Vernieuwde versie!

    De begeleiding
    van hoogbegaafde kinderen - herziene editie

    James T. Webb, Janet L. Gore, Edward E. Amend en Arlene
    R. DeVries (Nederlandse vertaling en bewerking: Karel Jurgens)

    Wereldwijd het
    meest gelezen en hoogst gewaardeerde boek over de opvoeding van getalenteerde,
    creatieve en begaafde kinderen, geschreven vanuit het wetenschappelijk
    gefundeerde inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor
    de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.

    Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn
    niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit
    boek biedt hen talloze suggesties om hun kinderen te helpen om een goed
    zelfbeeld te ontwikkelen.

    Professionals, zoals leerkrachten, leerlingbegeleiders en
    pedagogen, kunnen veel bijdragen aan een gezond zelfrespect en voldoende
    zelfvertrouwen van hoogbegaafde kinderen. Dit boek biedt hen daartoe veel
    inzicht in het gevoelsleven en de gedachtenwereld van hoogbegaafde kinderen.

    De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is het meest
    complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen. Het zet de lezer aan
    tot nadenken en vermijdt de valkuil van ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen
    die hooguit voor korte tijd werken. Omdat het om een zeer heterogene groep
    kinderen gaat, zullen hun opvoeding en begeleiding altijd maatwerk vragen.

    De oorspronkelijke uitgave A Parent’s Guide to Gifted
    Children is een bewerking van het in de Verenigde Staten bekroonde boek Guiding
    the Gifted Child. Het volgt grotendeels dezelfde opzet, met hoofdstukken over
    tien belangrijke opvoedingsonderwerpen, en is aangevuld met vier hoofdstukken
    met praktische informatie over hoogbegaafde kinderen met een bijkomende
    diagnose, signalering van hoogbegaafdheid op school, onderwijs voor
    hoogbegaafde kinderen en het vinden van passende professionele hulp en
    begeleiding.

    De auteurs en de vertaler zijn erkende deskundigen uit de
    praktijk van de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. In deze vertaling is de
    tekst waar nodig aangepast aan de situatie in Nederland.

     Inhoud  -Voorwoord -Inleiding

    1 Hoogbegaafd, wat betekent dat?

    2 Kenmerken van hoogbegaafde kinderen

    3 Communicatie: de sleutel tot relaties

    4 Motivatie, enthousiasme en onderpresteren

    5 Grenzen stellen en het aanleren van zelfdiscipline

    6 Intensiteit, perfectionisme en stress

    7 Idealisme, teleurstelling en depressie

    8 De omgang met leeftijdgenoten en vrienden

    9 Verhoudingen binnen het gezin

    10 Individualiteit en morele ontwikkeling

    11 Uitdagingen van het moderne ouderschap

    12 Kinderen met een dubbele last

    13 Signalering van hoogbegaafdheid op school

    14 Op zoek naar passend onderwijs

    15 Op zoek naar professionele hulp

    Bijlage 1: Adressen Bijlage 2: Aanbevolen boeken

     

    352 pagina's; aanvullende literatuurlijsten apart te
    downloaden op www.vangorcum.nl

    http://www.vangorcum.nl/Bestanden/WEBB_Aanbevolen%20literatuur.pdf

    http://www.vangorcum.nl/Bestanden/WEBB_Literatuur.pdf
    (Engelstalig)

     

     

     

     

    39,95
  • Vooruit - leerspelletjes voor de onderbouw - Dr. Els Schrover

    De beste verrijkingsstof voor kinderen op de basisschool. Gebaseerd op de theorie van succesvolle intelligentie van Robert Sternberg en op de multiple intelligentietheorie van Howard Gardner.

    130,00
  • Zie je me wel? - motiveren van begaafde leerlingen in het VWO - Inemiek van Mameren-Schoehuizen / Miriam Groensmit / Irma J

    Nog maar 1 op voorraad.

    De leerling die de hooggespannen verwachtingen maar niet waarmaakt is in het onderwijs een bekend fenomeen. Begaafde leerlingen hebben vaak een extra duwtje nodig. Zodra aandacht wordt besteed aan hun bijzondere talenten, autonomie en creativiteit, kunnen zij zich ontwikkelen tot gelukkige leerlingen. In dit boek worden drie projecten beschreven: het verbredingsproject, het POP-project (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) en het TOP-project (Toekomstgericht Ontwikkelings Plan). Doel van het verbredingsproject is het verbreden van kennis van leerlingen die meer kunnen en meer willen dan de gemiddelde leerling. Het POP-project is een methode om onderpresterende begaafde leerlingen tot en met de derde klas te motiveren. In het TOP-project tenslotte helpen onderpresteerders vanaf de vierde klas elkaar om motivatie voor het schoolse leren te ontwikkelen. Vanaf dan moet er weer gepresteerd, gepland, zelfstandig geleerd worden. In al deze projecten wordt steeds ingegaan op signalering, begeleiding en contacten met de ouders. Het geheel is een praktische handleiding met een wetenschappelijke onderbouwing waarmee scholen direct aan de slag kunnen. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

    25,00
  • Passend onderwijs voor begaafde leerlingen - Sylvia Drent / Eleonoor van Gerven

    'Passend onderwijs voor begaafde leerlingen' is de opvolger van het succesvolle boek 'Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs'. In dit boek gaan de auteurs uit van de alledaagse onderwijspraktijk in het reguliere basisonderwijs waarin leraren gedifferentieerd onderwijs bieden maar tevens grenzen ervaren van wat redelijkerwijs haalbaar is in hun eigen groep. De auteurs benaderen onderwijs aan begaafde leerlingen vanuit een oplossingsgericht perspectief en zien begaafde leerlingen daarom niet als zorgenkinderen maar als kansleerlingen. In negen hoofdstukken komen alle facetten van het omgaan met begaafde leerlingen op de reguliere basisschool aan de orde. Het boek is opgedeeld in drie delen. Deel 1: Verkenning * Wat is begaafdheid? * Herkennen van kenmerken van begaafdheid * Van educatieve behoefte naar een handelingsplan Deel 2: Interventies * Slimme kleuters * Vervroegde doorstroming * Compacting van de reguliere leerstof * Verrijkingsonderwijs in groep 3-8 Deel 3: Speciaal * Onderpresteren * Begaafd maar wel moeite met leren.

    37,50
  • Ongeleide projectielen op koers - Noks Nauta / Sieuwke Ronner

    Je bent slim en je wilt wat met je leven. Waarom lukt dit niet? Waarom snappen mensen je niet en erger jij je zo aan je collega's? Leven en werken met hoge intelligentie is niet altijd even eenvoudig. Niet voor hoogbegaafden zelf, maar ook niet voor hun omgeving. Hoogbegaafden in hun kracht zijn originele, creatieve, vitale, gedreven en constructieve medewerkers. Zij zijn van grote waarde in hun werk en in de samenleving. Maar niet alle hoogbegaafden slagen erin deze talenten zichtbaar te maken. Ze raken uit balans en komen terecht in hun valkuilen. Een in aanleg krachtige persoonlijkheid zonder duidelijke koers, roept in zijn of haar omgeving het beeld op van een ongeleid projectiel. Niet aan te sturen, niet mee samen te werken, niet mee te communiceren, een betweter, asociaal, ongrijpbaar. Bij collega's en leidinggevenden (en ook bij partners en vrienden) roept dit gedrag niet alleen veel irritatie op, maar ook angst en onzekerheid. Talenten worden niet meer gezien en zo is de cirkel rond. Hoogbegaafden zelf raken hierdoor hun levensrichting kwijt en verpieteren. Dit boek geeft elf voorbeelden van hoogbegaafde volwassenen die hun eigen weg zoeken nadat zij uit de koers zijn geraakt. Vaak was er een prikkel vanuit hun omgeving nodig om die zoektocht te starten. De auteurs, Noks Nauta, bedrijfsarts en psycholoog, en Sieuwke Ronner, psycholoog, kennen de genoemde voorbeelden vanuit hun professionele en persoonlijke ervaringen. Zij bieden, naast de voor vele hoogbegaafden herkenbare en soms humoristische verhalen, concrete handvatten om richting te geven aan talenten. Talenten die je als hoogbegaafde al in huis hebt, maar die er om welke reden dan ook niet uit komen. Ook leidinggevenden, bedrijfs- en verzekeringsartsen, psychologen, loopbaanadviseurs, P&O'ers en anderen die met hoogbegaafde werknemers te maken hebben, kunnen met dit boek hun voordeel doen. Talent kan zo herkend en erkend worden en daarmee tot grote bloei komen! 

    19,70
  • Knappe koppen in de klas - Geraldine Brouwer & Lidy Ahlers

    Hoog)begaafde leerlingen hebben veel in hun mars. Toch komt dat er niet altijd uit. Dit boek laat zien hoe talentvolle leerlingen in het basisonderwijs wel tot excellente prestaties komen. De leerkracht blijkt de sleutel. Als hij zijn instructie en onderwijsaanbod ��k afstemt op deze leerlingen, leidt dat tot hogere leeropbrengsten. De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.

    21,95
  • Hoogbegaafdheid een gave? - Ine Nederstigt

    Opgroeien en groot worden doe je niet alleen op school of alleen thuis. Het gedrag van kinderen op school wordt be�nvloed door huiselijke omstandigheden, het gedrag thuis door zaken die op school spelen. De zorg voor een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is dan ook een verantwoordelijkheid van school en ouders samen. Alleen door oog te hebben voor elkaars rol en door uitwisseling van wederzijdse kennis en ervaring kan het kind optimaal begeleid worden. Doelbewust samenwerken met wederzijds respect. Dat staat centraal in deze nieuwe publicatiereeks. 

    10,90
  • Bzzz - Marieke Nijmonting

    Bzzz is een Boek Zonder Zinnen, zodat je die Zelf kunt maken. Er Zoemt een verhaal. Een spannend verhaal, waarvan jij de verteller bent. Dit boek is in de eerste plaats een boek voor kinderen zelf. Om er plezier aan te beleven. Om fantasie de vrije loop te laten en steeds weer een nieuw verhaal te verzinnen. Maar ouders, leraren en therapeuten kunnen het boek ook gebruiken om met kinderen te praten over hun wensen, angsten en ervaringen. Achter in het boek staan vragen die daarbij kunnen helpen. Met als uiteindelijke vraag: Wat zegt het verzonnen verhaal over jezelf? 

    13,90
  • Motivatiewaaier - Ivo Mijland

    Ondanks de beste intenties, stevige inspanningen, veel creativiteit en voldoende geduld, lukt het niet altijd om leerlingen voldoende in beweging te krijgen. Deze motivatiewaaier is een handzaam hulpmiddel boordevol tips en ideeen. In de waaier staan naast theoretische uitwerkingen vooral veel praktische handreikingen, lesideeen, oefeningen, overwegingen en metaforen. Ook staan er praktische aanbevelingen voor de directie in de waaier. Dit prachtig uitgevoerde product van Uitgeverij Quirijn is geschreven door Ivo Mijland. Een absolute aanrader voor iedereen die vanuit eigen passie voor het onderwijs, leerlingen wil uitdagen passief leren om te zetten in leren met passie.

    12,50
  • How the gifted brain learns - David A. Sousa

    'Pulls many areas of gifted research, knowledge, and applications together in a clear and concise manner. This is a one-stop book for teachers who have high-ability/gifted students in a classroom and need to understand how these students' brains work and how to plan effective instruction' - Mary Beth Cary, Teacher, Worth County Primary School, Sylvester GA. What does it mean to be gifted and talented? The second edition of David Sousa's best-selling How the Gifted Brain Learns helps bring clarity to this topic, leveraging the latest neuroscientific findings to separate fact from fiction and provide teachers with practical strategies for engaging artistically and intellectually advanced learners. This reader-friendly guide gives elementary and secondary teachers the help they need to not only recognize and challenge their gifted learners, but also to support gifted students who underachieve. Acknowledging that students are often gifted in specific subject areas, the text includes chapters dedicated to talents in language, math, and the arts. Special 'From the Desk of a Teacher' sections offer classroom-tested examples of the instructional applications suggested by research. In addition to featuring new research and expanded curriculum ideas, this second edition helps answer questions about: how the brains of gifted students are different; how to gauge if gifted students are being adequately challenged; how to identify students who are both gifted and learning disabled; how improving programmes for the gifted and talented benefits other students; and, how to better identify gifted minority students, who are often underrepresented in gifted programmes. This resource is a one-stop shop of brain-compatible strategies for teaching the full range of gifted students!

    35,99
  • Het Grote Vooruitwerklabboek - Els Schrover

    Nog maar 1 beschikbaar. 

    Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen kent een speciale verrijkingsklas: het Vooruitwerklab. Daar kunnen kinderen tussen 6 en 16 jaar uit het gehele land werken aan een leertraject op maat. Els Schrover, oprichter van het Vooruitwerklab, maakte Het Grote Vooruitwerklabboek. Een aantrekkelijk vormgegeven boek met tien lessen, waarbij elke les voortbouwt op de kennis die in de voorgaande lessen is verworven. Het boek is bestemd voor onderwijsgevenden aan slimme leerlingen van 6 tot 12 jaar. Leren op maat Dr. Els Schrover ontwikkelde het idee van het Vooruitwerklab. Sinds 2005 bezoeken jaarlijks ongeveer 60 kinderen deze �verrijkingsklas' bij het Centrum voor Begaafdheidsonderwijs op de Radboud Universiteit. Daar vinden ze uitdagend leer- en spelmateriaal, om nieuwe dingen te leren en aan een eigen leertraject-op-maat te werken. De kinderen werken in de groep samen aan moeilijke maar ook leuke opdrachten, houden spreekbeurten voor elkaar en mogen nieuwe spellen uitproberen. Het Grote Vooruitwerklabboek komt voort uit de hier opgedane ervaringen en het is gebaseerd op de theorie van de drie intelligenties van Robert Sternberg: analytisch, creatief en praktisch denken. Knikkerbaan met simpele materialen Terwijl de leermaterialen de afgelopen jaren steeds aantrekkelijker zijn geworden, werkt Het Vooruitwerklabboek met de simpelste dingen: papier, kartonnen dozen, schaar, plakband, potlood en wat knikkers. Met deze eenvoudige materialen wonnen twee wetenschappers met Nijmeegse roots pasgeleden de Nobelprijs. Els Schrover: De meer open opdrachten met het weerbarstige materiaal vergen meer denkkracht. Maar omdat het materiaal er zo eenvoudig uitziet, is de drempel ook lager om aan de opdrachten te beginnen. De opdrachten lijken makkelijk, maar er komt heel wat bij kijken. Zoals bij de les: Langzame knikkerbaan'. Leerlingen moeten met behulp van kartonnen dozen een knikkerbaan maken waarin de knikker er zo lang mogelijk over doet, maar onderweg nergens stil mag blijven liggen'. Leerlingen moeten creatief nadenken en analyseren. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld met behulp van elastiekjes, plakkertjes, punaises of paperclips hindernissen en vertragingen inbouwen? En ze moeten samenwerken: hun eigen ideeen kunnen uitleggen, anderen overtuigen, luisteren naar anderen, taken verdelen, hun eigen inzet benoemen. Voor hoogbegaafden kan dit extra moeilijk zijn omdat ze gewend zijn de dingen liever alleen te doen. Leerkracht stimuleert denkproces De rol van de leerkracht is niet het stap voor stap begeleiden van leerlingen naar het eindresultaat, maar het stimuleren van het denkproces van de leerlingen, en het achteraf bevragen van leerlingen over hun aanpak en hun keuzes. 

    95,00
  • Kid's Skills - Op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen - Ben Furman

    Furman is een Finse psychiater en psychotherapeut en hij heeft de methode Kids' Skills ontwikkeld. Centraal staat een heel belangrijk idee: praktisch alle problemen van uw kind kunt u opvatten als vaardigheden die het nog moet ontwikkelen. Met Furmans vijftien stappenmethode kan uw kind samen met u de benodigde vaardigheden ontwikkelen. Het is een boek vol met ideeen, verhalen en suggesties voor ouders, hulpverleners in de jeugdzorg en overige geinteresseerden. Ben Furman is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. 

    19,50
  • EQ en IQ in Nederland - Dr. Jan J.L. Derksen

    In dit boekje dat ter gelegenheid van het symposium "EQ en IQ in Nederland" door collega Dr. Jan Derksen werd geschreven, staat hij op heldere wijze stil bij de diverse aspecten van het intelligentiebegrip en laat hij zien dat wij gebaat kunnen zijn bij een synthtisch samengaan van EQ en IQ, en dat zowel het begrip emotionele intelligentie, alsook de EQ-i test van Reuven Bar-On terecht grote verwachtingen wekken, maar tegelijkertijd nog veel onderzoek behoeven om in het nieuwe millenium tot volle ontplooiing te kunnen komen. 

    13,57
  • De kunst van het falen - Arjan van Dam

    Hoe je door effectief te leren succesvol kunt presteren! We zijn er in het leven op gebrand om goede prestaties te leveren. We richten ons daarbij vaak alleen op het eindresultaat: daar worden we immers op afgerekend en dat bepaalt uiteindelijk ons geluk. Maar hoe effectief is die focus op het eindresultaat? Leidt het nastreven van geluk automatisch tot een gelukkig leven? Uit onderzoeken blijkt dat mensen die zich tot doel hebben gesteld een goede prestatie te leveren, sneller gestrest zijn, vaker faalangst hebben en eerder depressief worden. In De kunst van het falen laat Arjan van Dam zien dat we in ons werk en in ons leven succesvoller kunnen zijn als we onszelf durven te ontwikkelen in plaats van een vlekkeloze prestatie na te streven. We moeten willen leren, risico's durven nemen en niet bang zijn om fouten te maken. Van Dam gaat in op de achtergronden van deze inzichten en leert ons aan de hand van spraakmakende verhalen en herkenbare voorbeelden, hoe we effectiever kunnen werken en succesvoller kunnen zijn. 

    18,95
  • Over de top - Haal het allerbeste uit jongeren

    We hebben in Nederland heel veel oog voor jongeren die minder goed mee kunnen komen, maar daardoor dreigt een andere groep, de uitblinkers, de hoogvliegers  in het verdomhoekje te komen. Die komen er immers toch wel? Als je later maar gelukkig wordt, toch? In hun nieuwe boek Over de top laten de jongerenspecialisten Yvonne van der Sark en Huub Nelis zien dat jongeren in de leeftijdscategorie van 10 tot 25 jaar juist gelukkiger worden als ze meer oog krijgen voor wat hun hart sneller doet kloppen, hun passie, hun talent. Als jongeren zich daarop richten, kunnen ze nog beter worden in waar ze goed in zijn. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat ze op een andere manier naar zichzelf en hun omgeving leren kijken. Want met talent alleen kom je er niet. Daarvoor is ook een stimulerende omgeving nodig; ouders, docenten. En lef. Je kunt excelleren op allerlei gebied: van schaken tot goochelen, van wetenschap tot sport en van dansen tot gamen. Een verhelderende nieuwe kijk op een lang verwaarloosd gebied, waarmee jongeren, en daarmee de hele maatschappij, hun voordeel kunnen doen. In dit boek staan heel veel handige tips om jonge mensen te helpen het beste uit zichzelf te halen. 

    24,95
  • Ik! Wie is dat? - Door professoren van de Kinderuniversiteit van Tilburg

    Weet een regenworm wie hij is? Waarom ben ik hier? Is talent aangeboren? In het boek Ik! Wie is dat? word je kind aangespoord om na te denken over wie hij is en wat hem nu juist hem maakt. We willen allemaal iemand zijn of iemand worden. Maar wie en waarom? Ben je wel wie je wilt zijn, of speel je een rol? En hoe weet je wat je wilt? Door naar anderen te kijken en te luisteren? Of door zelf te filosoferen? 

    14,95
 

The seven habits of highly effective teens