slimwinkeltje.nl
 

Slimme Boeken

  • De 7 uitdagingen - Tijl Koenderink

    De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, een praktisch handboek voor leerkrachten in het Basis- en het voortgezet onderwijs.

    Tijl Koenderink (*1981) heeft als ‘ervaringsdeskundige’ 3 middelbare scholen versleten voordat hij na 8 jaar ploeteren zijn gymnasiumdiploma haalde met een 2,7 voor wiskunde. Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag ‘Hoe moet je nu leren?’ Na een reis door honderden boeken en na talloze gesprekken met leerkrachten, leerlingen, goeroes en coaches verspreid over drie continenten, kwam hij tot de conclusie: Er is een antwoord op die vraag! Wat dit antwoord is, kunt u nu lezen in dit vlot geschreven en overzichtelijke handboek. Een absolute aanrader voor iedereen die werkt met getalenteerde kinderen.

    Reacties op de Novilo filmpjes van de 7 uitdagingen:
    - Hoe en waar kom ik aan de dvd en boek? Wil graag meer leren.

    - Wauw, het is allemaal zo herkenbaar. Ik kijk heel erg uit naar de online oudertrainingen!!

    - Wat is dit filmpje een fijne tool om die eindeloze discussie te stoppen en alle talenten te helpen!

    - Dit vind ik zéér nuttige informatie en van mij zouden alle leerkrachten en heel veel anderen die (hoogbegaafde) kinderen begeleiden verplicht mogen worden om dit door te nemen, maar ik zal gewoon al blij zijn als er een aantal zijn die de moeite nemen en het doorspelen. Ik deel het in elk geval.

    Recensie(s)


    Hoogbegaafde kinderen kunnen in het primair en voortgezet onderwijs tegen problemen aanlopen die zij niet zonder extra begeleiding van de leerkrachten kunnen oplossen. Voordat er op deze problemen, uitdagingen, wordt ingegaan, worden enkele theorieën over hoogbegaafdheid, de werking van de hersenen en de huidige stand van zaken in het onderwijs voor hoogbegaafden beschreven. Vervolgens wordt aan de hand van een zevental uitdagingen ingegaan op de vraag hoe het ideale onderwijs voor hoogbegaafden er uit zou moeten zien. Deze uitdagingen liggen op terreinen van de overtuigingen, het geheugen, de motivatie, de frustratietolerantie, het samenwerken en het zelfstandig werken en van het wegwerken van hiaten. Elk hoofdstuk geeft, na een paar praktijkvoorbeelden, handreikingen voor de leerkracht hoe die adequaat kan omgaan met deze situaties. Een aantal filmpjes en verwijzingen naar websites en literatuur zijn op een website te vinden. Omdat elke leerkracht in het onderwijs te maken krijgt met hoogbegaafde leerlingen, kan dit boek goed worden gebruikt in de lerarenopleidingen, maar ook door al werkende leerkrachten in het onderwijs.

    Drs. P.C.B. de Jager

    22,50
  • Is het voor een cijfer - Tijl Koenderink & Roland Louwerse

    Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school? Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van geluk, motivatie en presteren wordt in een prettig leesbare tekst met praktische voorbeelden gedemonstreerd hoe kinderen op school weer gemotiveerd kunnen raken en het beste uit zichzelf kunnen halen. Het einde van de zesjescultuur is in zicht!

    Als bijna-dropout op school vond Tijl Koenderink (*1981) toch het juiste spoor om zowel zijn gymnasiumdiploma te halen als met extra buitenschoolse activiteiten bezig te zijn. Als trainer heeft hij honderden scholen bezocht om leerkrachten te trainen en best practices te verzamelen van de beste leraren van Nederland. Dit boek bevat de vruchten van al deze inspanningen.

    Roland Louwerse (1970) is classicus en schrijver, en sinds 1995 als docent klassieke talen werkzaam in Den Haag en Rijswijk. Sinds 2011 is hij als trainer en senior adviseur VO verbonden aan Novilo. Met Tijl Koenderink schreef hij eerder het handboek De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen.

    Reacties op het eerste boek van Novilo: de 7 uitdagingen
    Ruth Van de Wal-Verwoert: Dit boek geeft leerkrachten eindelijk alle praktische handvatten om deze groep kwetsbare kinderen ruimte en begrip te laten ervaren, zodat zij een eerlijke kans krijgen in het onderwijs!

    Elly Veenman Zee: Een handvat voor leerkrachten die in overvolle klassen met grote verschillen in behoeftes van leerlingen op deze manier goed onderwijs kunnen verzorgen.

    24,95
  • Julia's reis - Finn Zetterholm

    Nog maar 1 op voorraad.

    Julia's reis is een adembenemend avontuur door zes eeuwen schilderkunst

    16,95
  • Hoogbegaafde pubers - Janneke Breedijk en Noks Nauta

    Een sterk rechtvaardigheidsgevoel, hoge eisen stellen aan jezelf, niet weten hoe je moet studeren, twijfelen over een vervolgstudie, je anders voelen dan anderen ...

    In dit boek komen hoogbegaafde jongeren aan het woord. Ze vertellen over hun leven thuis en op school, hun ervaringen met of juist zonder vrienden, hun idealen en dromen. In elf hoofdstukken willen de auteurs hoogbegaafde jongeren (in de tienerleeftijd) en hun ouders bereiken met ervaringen en informatie. Deze verhalen kunnen daarnaast ook voor leraren, psychologen en artsen van grote waarde zijn, waardoor zij in hun werk deze jongeren (eerder) herkennen en beter met hen kunnen omgaan.

    De auteurs, Janneke Breedijk, leerkracht en Specialist in Gifted Education, en Noks Nauta, bedrijfsarts, psycholoog en deskundig op het gebied van hoogbegaafde volwassenen, verzamelden gegevens op basis van interviews en vulden de verkregen informatie aan met professionele en persoonlijke ervaringen. Ze hopen dat jongeren door het lezen over de verschillende personages meer inzicht in zichzelf zullen krijgen en op basis daarvan de weg vinden naar een succesvol en gelukkig leven als hoogbegaafde volwassene.

    Hoogbegaafde pubers, onderweg naar hun toekomst is een wegwijzer op het pad dat iedere jongere zelf moet vinden.

    17,50
  • Mijn Kids'Skills - vaardighedenboek - Ben Furman

    Iedereen mist wel enkele vaardigheden, of zou ergens beter in willen worden.

    Met behulp van Mijn Kid's Skills Vaardighedenboek wordt het leren van die vaardigheden voor jou leuk. Je beslist zelf over veel details van het proces en wordt gesteund door belangrijke personen in je leven.

    Aan het eind, als drie nieuwe vaardigheden zijn geleerd, ben je Kid's Skills specialist. Je kunt dan het formulier in dit boek invullen en opsturen, waarna je een certificaat ontvangt.

    Voorin het boek wordt uitgelegd hoe je met dit vaardighedenboek aan de slag kunt gaan. Achterin staat een korte uitleg voor volwassenen.

    Kid's Skills is een speelse methode voor het oplossen van problemen bij kinderen. Centraal staat hierbij het idee dat vrijwel alle problemen kunnen worden gezien als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.

    Door Kid's Skills is het niet meer probleemgericht maar oplossingsgericht.

    10,00
  • Gek op natuurkunde - Walter Lewin en Warren Goldstein

    Walter Lewin is niet alleen een geniaal wetenschapper, hij staat er vooral ook om bekend de meest ingewikkelde formules begrijpelijk te maken, en zelfs tot leven te wekken. Zo liet hij in de collegezaal een sloopkogel op zich af slingeren en zette hij zichzelf onder stroom met meer dan driehonderdduizend volt. Lewins colleges zijn een ware online hit; ze worden jaarlijks door meer dan twee miljoen mensen bekeken. Ook reist Lewin de hele wereld rond om iedereen de schoonheid van de natuurkunde aan den lijve te laten ondervinden. Gek op natuurkunde is een even aanstekelijk als erudiet boek dat je ogen opent voor de wereld om je heen: het natuurkundeboek dat iedereen op de middelbare school gehad zou willen hebben. 

    9,95
  • Gek op wetenschap - het grote info- en doeboek voor kinderen - Robert Pince

    Ben jij geïnteresseerd in het hoe en waarom van alles? In dit boek lees je over onze planeet en het heelal, over het ontstaan van leven op aarde, over de werking van onze zintuigen, over begrippen zoals energie, kracht en beweging, maar ook over elektriciteit, magnetisme, wiskunde en scheikunde.

    Zet de theoretische uitleg in het boek om in de praktijk en voer met eenvoudige materialen zelf proefjes uit. Zo zul je begrijpen dat wetenschap draait om testen, uitproberen en ondervinden. Misschien word jij ooit wel een beroemd wetenschapper en vind je een raket uit die tegen lichtsnelheid naar Mars kan vliegen of ontdek je leven op een verre planeet. Wetenschap is voortdurend in beweging en juist daarom is wetenschap zo interessant!

     

    24,95
  • Mijn allereerste experimenten boek - eenvoudige proefjes stap voor stap uitgelegd voor kinderen vanaf 4 jaar - Ruth Geldersen en Ulrich Velte

    Ontdek alle geheimen van de wetenschap en doe gave proefjes! Experimenteren is niet alleen leuk het is ook nog leerzaam! Het Experimentenboek staat van de eerste tot de laatste bladzijde helemaal vol met leuke experimenten, thema gericht en passend... - Vanaf 4 jaar

    Ontdek alle geheimen van de wetenschap en doe gave proefjes! Experimenteren is niet alleen leuk het is ook nog leerzaam! Het Experimentenboek staat van de eerste tot de laatste bladzijde helemaal vol met leuke experimenten, thema gericht en passend... - Vanaf 4 jaar

     

    16,95
  • Leer als een speer - Jan-Willem van den Brandhof

    Leer als een speer Leven is leren. Alles wat je kunt, heb je moeten leren. Er zijn technieken waarmee je beter leert leren en die het ook leuker en sneller maken. Dit boek geeft een overzicht van deze technieken. Het is geschreven voor jonge mensen, en voor ieder ander die zijn hersens beter wil gebruiken. De technieken zijn simpel en voor iedereen toepasbaar. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je ze dagelijks in de praktijk gebruikt. Je leert: - Hoe je je hersencapaciteit beter kunt benutten - Hoe je sneller, beter en leuker kunt leren - Hoe je je beter kunt concentreren - Hoe je je omgeving breinvriendelijk kunt maken Kortom: wat je kunt doen om je resultaten te verbeteren en toch meer tijd voor jezelf over te houden.

    27,95
  • Misdiagnose van Hoogbegaafden - James T. Webb e.a.

    Nieuwe vertaalde versie!

    Het is niet eenvoudig om juist de hoogbegaafden goed te diagnosticeren. Verkeerde diagnoses voor hoogbegaafden veroorzaken vaak onnodig lijden.Kenmerken van hoogbegaafdheid worden dan verkeerd geïnterpreteerd. Deze creatieve en zeer getalenteerde kinderen en volwassenen krijgen te horen dat zijeen gedragsstoornis of emotionele stoornis hebben zoals ADD/ADHD, Asperger of een depressie. Zij worden daarvoor ten onrechte behandeld of krijgen onnodige medicatie. Dit boek helpt psychologen, pedagogen, leraren en andere professionals goed onderscheid te maken tussen pathologische gedragingen en gedrag dat 'normaal' is voor hoogbegaafden. Het boek bevat een overzicht van misdiagnosen en behandelingen met vele voorbeelden. Daarnaast geven de auteurs veel praktische aanwijzingen.


    Deze vertaling van Misdiagnosis and Dual Diagnosis of Gifted Children and Adults bevat een introductie voor de Nederlandstalige lezer door dr. Els Schrover, expertisecentrum hoogbegaafdheid van de Radboud Universiteit Nijmegen, en medewerker aan het tijdschrift Talent. Zie ook haar boek het grote Vooruitwerlab en Vooruit leerspelletjes voor de onderbouw op deze site,

    Dit boek is ook in het Nederlands taalgebied een gezaghebbend en veel gehanteerd boek. De oorspronkelijke editie ontving in de Verenigde Staten meerdere prijzen.

    34,95
  • Teken je gesprek over faalangst- Adinda de Vreede

    Teken je gesprek over faalangst
    of andere dingen waar je over piekert

    Teken je gesprek is een interactieve, visuele gespreksmethode voor begeleiders van kinderen, jongeren én volwassenen. Zij ondersteunt en visualiseert oplossingsgerichte werkwijzen en is goed te gebruiken naast bijvoorbeeld Kids' Skills of NLP. Hoewel de methode niet specifiek voor mensen met een autisme spectrumstoornis, ADHD of ADD ontwikkeld is, hebben zij veel baat bij deze visuele aanpak. Ook mensen die chaotisch of associatief denken profiteren van visuele gespreksvoering.

    De kracht van de methode is dat de tekening die je samen maakt een kernachtig, logisch en visueel overzicht biedt aan de probleemdrager. De kern van het probleem is hierdoor in één oogopslag te zien en geeft duidelijkheid, waardoor het kind zelf tot inzichten en passende oplossingen kan komen. Dit bevordert de motivatie en het zelfoplossend vermogen.

    Teken je gesprek is bij verschillende gespreksonderwerpen, problemen en uitdagingen te gebruiken; in dit boek komen specifiek faalangst, angst en piekeren aan de orde.

    19,95
  • Je lichaam binnenstebuiten - Emmanuele Lepetit

    Nog 1 op voorraad: Mijn eerste infoboek over hoe het menselijk lichaam in elkaar zit Vraag jij je soms ook af waarvoor al je organen eigenlijk dienen? Of wil je weten hoeveel beentjes er in een hand zitten of hoe een tand er aan de binnenkant uitziet? Wat gebeurt er als je moet huilen, de hik hebt of een boertje laat? En weet je al precies waar de baby'tjes vandaan komen? Op deze en vele andere vragen over het menselijk lichaam geeft dit boek je een duidelijk antwoord. Alles komt aan bod: het skelet, de spieren, de organen, de huid, de zintuigen, de ademhaling, de spijsvertering en de voortplanting. Bovendien krijg je ook een heleboel tips over wat je moet doen om jezelf te verzorgen zodat je in goede gezondheid blijft. Heb je toch nog meer vragen? Bij elk hoofdstuk staat er een infohoekje voor de ouders dat hen helpt om jou nog meer informatie te kunnen geven. Je lichaam zal voor jou geen geheimen meer hebben!

    17,95
  • Vrouwelijk talent werkt - Anneke van Doorne-Huiskes

    Wordt in Nederland het talent van vrouwen voldoende benut? Waar doen zich nog obstakels voor, waar kan het beter? En hoe kunnen we, in een wereld van competitie en nadruk op individuele prestaties, het werk van mannen en vrouwen zo organiseren dat er tijd blijft voor ouderschap, zorg en een leven naast het werk? Man-vrouwverhoudingen zijn in transitie. Nederland bevindt zich ergens tussen traditionaliteit en moderniteit: een moderne samenleving, maar met een nog onmiskenbare patriarchale onderstroom. Om de economische groei ook in de toekomst mogelijk te maken kunnen we (vrouwelijk) talent niet laten lopen. Maar hoe staat het met de realiteit van alledag? Een optimaal gebruik van vrouwelijk talent kent nog een aantal obstakels. Op het niveau van de samenleving als geheel, binnen arbeidsorganisaties, binnen huishoudens en binnen mindsets en attituden van personen. Over die obstakels gaat dit boek en over de vraag hoe deze te overwinnen. Dit boek wil zich niet tot analyses beperken, maar geeft aan het eind van ieder hoofdstuk praktische adviezen hoe het beter kan. Anneke van Doorne-Huiskes werd in 1988 aan de toenmalige Landbouw Universiteit Wageningen benoemd als bijzonder hoogleraar Vrouwen in arbeidsorganisaties. Van 1991 tot 2002 was zij hoogleraar Arbeid, Organisatie en Emancipatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en van 2002 tot 2006 hoogleraar Sociologie aan de Universiteit Utrecht. Zij is ��n van de oprichters van VanDoorneHuiskes en partners, een onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van arbeidsmarkten personele vraagstukken (1987). Zij is onder meer lid van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO). .

    26,75
  • Films maken, jongeren en antichoas recepten - Anna Spohr

    'Films maken, jongeren en antichaosrecepten' is meer dan een handleiding voor het opzetten en uitvoeren van een filmproject met jongeren. Natuurlijk is het vertellen van een 'eigen' verhaal, een documentaire over henzelf, voor jongeren een goede eerste stap om het complexe proces van film maken van dichtbij te ervaren en beter te begrijpen. Maar Anna Spohr laat met haar methodiek zien dat het maken van videofilmpjes tegelijkertijd een krachtig middel kan zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemende jongeren en hun zelfinzicht en zelfbewustzijn kan vergroten. Inzicht in de mediagrammatica en het ontwikkelen van zelfvertrouwen bij de jongere gaan hand in hand. De acht lessen waarin een filmproject wordt uitgevoerd vormen de kern van het boek. Per les lees je wat de stappen voor die week zijn, Anna geeft tips voor de begeleider en voor de jongeren, en er zijn huiswerkopdrachten. De vele praktijkvoorbeelden vormen een bron van inspiratie. Ook zaken als promotie, premiere en subsidieaanvragen komen aan bod. In de bijlagen vind je handige extra's zoals een filmwoordenboek, een overzicht van andere filmmethodieken in Nederland en een modelsubsidieaanvraag; op de website www.antichaosrecepten.nl kun je voorbeeldfilms bekijken. 

    29,95
  • De begeleiding van hoogbegaafde kinderen - James T. Webb/ Elizabeth A. Meckstroth / Stephanie S. Tolan

    Vernieuwde versie!

    De begeleiding
    van hoogbegaafde kinderen - herziene editie

    James T. Webb, Janet L. Gore, Edward E. Amend en Arlene
    R. DeVries (Nederlandse vertaling en bewerking: Karel Jurgens)

    Wereldwijd het
    meest gelezen en hoogst gewaardeerde boek over de opvoeding van getalenteerde,
    creatieve en begaafde kinderen, geschreven vanuit het wetenschappelijk
    gefundeerde inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor
    de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.

    Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn
    niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit
    boek biedt hen talloze suggesties om hun kinderen te helpen om een goed
    zelfbeeld te ontwikkelen.

    Professionals, zoals leerkrachten, leerlingbegeleiders en
    pedagogen, kunnen veel bijdragen aan een gezond zelfrespect en voldoende
    zelfvertrouwen van hoogbegaafde kinderen. Dit boek biedt hen daartoe veel
    inzicht in het gevoelsleven en de gedachtenwereld van hoogbegaafde kinderen.

    De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is het meest
    complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen. Het zet de lezer aan
    tot nadenken en vermijdt de valkuil van ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen
    die hooguit voor korte tijd werken. Omdat het om een zeer heterogene groep
    kinderen gaat, zullen hun opvoeding en begeleiding altijd maatwerk vragen.

    De oorspronkelijke uitgave A Parent’s Guide to Gifted
    Children is een bewerking van het in de Verenigde Staten bekroonde boek Guiding
    the Gifted Child. Het volgt grotendeels dezelfde opzet, met hoofdstukken over
    tien belangrijke opvoedingsonderwerpen, en is aangevuld met vier hoofdstukken
    met praktische informatie over hoogbegaafde kinderen met een bijkomende
    diagnose, signalering van hoogbegaafdheid op school, onderwijs voor
    hoogbegaafde kinderen en het vinden van passende professionele hulp en
    begeleiding.

    De auteurs en de vertaler zijn erkende deskundigen uit de
    praktijk van de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. In deze vertaling is de
    tekst waar nodig aangepast aan de situatie in Nederland.

     Inhoud  -Voorwoord -Inleiding

    1 Hoogbegaafd, wat betekent dat?

    2 Kenmerken van hoogbegaafde kinderen

    3 Communicatie: de sleutel tot relaties

    4 Motivatie, enthousiasme en onderpresteren

    5 Grenzen stellen en het aanleren van zelfdiscipline

    6 Intensiteit, perfectionisme en stress

    7 Idealisme, teleurstelling en depressie

    8 De omgang met leeftijdgenoten en vrienden

    9 Verhoudingen binnen het gezin

    10 Individualiteit en morele ontwikkeling

    11 Uitdagingen van het moderne ouderschap

    12 Kinderen met een dubbele last

    13 Signalering van hoogbegaafdheid op school

    14 Op zoek naar passend onderwijs

    15 Op zoek naar professionele hulp

    Bijlage 1: Adressen Bijlage 2: Aanbevolen boeken

     

    352 pagina's; aanvullende literatuurlijsten apart te
    downloaden op www.vangorcum.nl

    http://www.vangorcum.nl/Bestanden/WEBB_Aanbevolen%20literatuur.pdf

    http://www.vangorcum.nl/Bestanden/WEBB_Literatuur.pdf
    (Engelstalig)

     

     

     

     

    39,95
  • Winnen - Guurtje Leguijt

    Friso is de oudste in een gezellig gezin. Zijn vader is musicus, zijn moeder schildert, zijn zus doet aan atletiek en zijn broertje is behoorlijk slim. Net als Friso zelf. School vindt hij enorm saai. Alles wat hij moet leren is heel gemakkelijk. Hij bedenkt tijdens de les spannende experimenten omdat hij zich verveelt. Vaak piekert hij over de vraag os hij eigenlijk wel normaal is. Dan gaat hij skaten, om rustig na te kunnen denken. .

    10,50
  • Vooruit - leerspelletjes voor de onderbouw - Dr. Els Schrover

    De beste verrijkingsstof voor kinderen op de basisschool. Gebaseerd op de theorie van succesvolle intelligentie van Robert Sternberg en op de multiple intelligentietheorie van Howard Gardner.
    130,00
  • Zie je me wel? - motiveren van begaafde leerlingen in het VWO - Inemiek van Mameren-Schoehuizen / Miriam Groensmit / Irma J

    Nog maar 1 op voorraad.

    De leerling die de hooggespannen verwachtingen maar niet waarmaakt is in het onderwijs een bekend fenomeen. Begaafde leerlingen hebben vaak een extra duwtje nodig. Zodra aandacht wordt besteed aan hun bijzondere talenten, autonomie en creativiteit, kunnen zij zich ontwikkelen tot gelukkige leerlingen. In dit boek worden drie projecten beschreven: het verbredingsproject, het POP-project (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) en het TOP-project (Toekomstgericht Ontwikkelings Plan). Doel van het verbredingsproject is het verbreden van kennis van leerlingen die meer kunnen en meer willen dan de gemiddelde leerling. Het POP-project is een methode om onderpresterende begaafde leerlingen tot en met de derde klas te motiveren. In het TOP-project tenslotte helpen onderpresteerders vanaf de vierde klas elkaar om motivatie voor het schoolse leren te ontwikkelen. Vanaf dan moet er weer gepresteerd, gepland, zelfstandig geleerd worden. In al deze projecten wordt steeds ingegaan op signalering, begeleiding en contacten met de ouders. Het geheel is een praktische handleiding met een wetenschappelijke onderbouwing waarmee scholen direct aan de slag kunnen. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

    25,00
  • Passend onderwijs voor begaafde leerlingen - Sylvia Drent / Eleonoor van Gerven

    'Passend onderwijs voor begaafde leerlingen' is de opvolger van het succesvolle boek 'Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs'. In dit boek gaan de auteurs uit van de alledaagse onderwijspraktijk in het reguliere basisonderwijs waarin leraren gedifferentieerd onderwijs bieden maar tevens grenzen ervaren van wat redelijkerwijs haalbaar is in hun eigen groep. De auteurs benaderen onderwijs aan begaafde leerlingen vanuit een oplossingsgericht perspectief en zien begaafde leerlingen daarom niet als zorgenkinderen maar als kansleerlingen. In negen hoofdstukken komen alle facetten van het omgaan met begaafde leerlingen op de reguliere basisschool aan de orde. Het boek is opgedeeld in drie delen. Deel 1: Verkenning * Wat is begaafdheid? * Herkennen van kenmerken van begaafdheid * Van educatieve behoefte naar een handelingsplan Deel 2: Interventies * Slimme kleuters * Vervroegde doorstroming * Compacting van de reguliere leerstof * Verrijkingsonderwijs in groep 3-8 Deel 3: Speciaal * Onderpresteren * Begaafd maar wel moeite met leren.

    37,50
  • Ongeleide projectielen op koers - Noks Nauta / Sieuwke Ronner

    Je bent slim en je wilt wat met je leven. Waarom lukt dit niet? Waarom snappen mensen je niet en erger jij je zo aan je collega's? Leven en werken met hoge intelligentie is niet altijd even eenvoudig. Niet voor hoogbegaafden zelf, maar ook niet voor hun omgeving. Hoogbegaafden in hun kracht zijn originele, creatieve, vitale, gedreven en constructieve medewerkers. Zij zijn van grote waarde in hun werk en in de samenleving. Maar niet alle hoogbegaafden slagen erin deze talenten zichtbaar te maken. Ze raken uit balans en komen terecht in hun valkuilen. Een in aanleg krachtige persoonlijkheid zonder duidelijke koers, roept in zijn of haar omgeving het beeld op van een ongeleid projectiel. Niet aan te sturen, niet mee samen te werken, niet mee te communiceren, een betweter, asociaal, ongrijpbaar. Bij collega's en leidinggevenden (en ook bij partners en vrienden) roept dit gedrag niet alleen veel irritatie op, maar ook angst en onzekerheid. Talenten worden niet meer gezien en zo is de cirkel rond. Hoogbegaafden zelf raken hierdoor hun levensrichting kwijt en verpieteren. Dit boek geeft elf voorbeelden van hoogbegaafde volwassenen die hun eigen weg zoeken nadat zij uit de koers zijn geraakt. Vaak was er een prikkel vanuit hun omgeving nodig om die zoektocht te starten. De auteurs, Noks Nauta, bedrijfsarts en psycholoog, en Sieuwke Ronner, psycholoog, kennen de genoemde voorbeelden vanuit hun professionele en persoonlijke ervaringen. Zij bieden, naast de voor vele hoogbegaafden herkenbare en soms humoristische verhalen, concrete handvatten om richting te geven aan talenten. Talenten die je als hoogbegaafde al in huis hebt, maar die er om welke reden dan ook niet uit komen. Ook leidinggevenden, bedrijfs- en verzekeringsartsen, psychologen, loopbaanadviseurs, P&O'ers en anderen die met hoogbegaafde werknemers te maken hebben, kunnen met dit boek hun voordeel doen. Talent kan zo herkend en erkend worden en daarmee tot grote bloei komen! 

    19,70
 

Praise & Growth Mindset