slimwinkeltje.nl
 

Slimme Boeken

  • De geheime missie van het Benedict Genootschap - Trent Stewart

    De tienjarige Rens Muldoorn is wees en hoogbegaafd. Tijdens een priv�les ziet hij een vreemde advertentie in de krant: �Ben jij een begaafd kind en op zoek naar bijzondere kansen?� Nieuwsgierig geworden meldt Rens zich aan. Er volgt een een bizarre test, waarvoor slechts vier kinderen slagen: Rens is er ��n van. De vier zijn geselecteerd door meneer Benedict, een vriendelijke maar mysterieuze man die hen heeft uitgezocht voor een gevaarlijke missie. Ze moeten infiltreren in het Instituut voor hoogbegaafde kinderen, dat op een afgelegen eiland ligt. Behalve het personeel en de leerlingen komt er niemand. Vanuit het Instituut worden geheime boodschappen via de televisie verzonden waardoor mensen worden gehersenspoeld. Rens moet met de anderen uitzoeken wie de �Zender� is die de wereld in zijn macht probeert te krijgen. Omdat de vier kinderen een uniek talent hebben, hoopt meneer Benedict dat ze de Zender met hun kwaliteiten te slim af zullen zijn. Kan het team het mysterie van de geheime boodschappen ontrafelen? En zullen ze het eiland kunnen verlaten voordat de Zender hen te pakken krijgt? 

    17,95
  • Bzzz - Marieke Nijmonting

    Bzzz is een Boek Zonder Zinnen, zodat je die Zelf kunt maken. Er Zoemt een verhaal. Een spannend verhaal, waarvan jij de verteller bent. Dit boek is in de eerste plaats een boek voor kinderen zelf. Om er plezier aan te beleven. Om fantasie de vrije loop te laten en steeds weer een nieuw verhaal te verzinnen. Maar ouders, leraren en therapeuten kunnen het boek ook gebruiken om met kinderen te praten over hun wensen, angsten en ervaringen. Achter in het boek staan vragen die daarbij kunnen helpen. Met als uiteindelijke vraag: Wat zegt het verzonnen verhaal over jezelf? 

    13,90
  • How the gifted brain learns - David A. Sousa

    'Pulls many areas of gifted research, knowledge, and applications together in a clear and concise manner. This is a one-stop book for teachers who have high-ability/gifted students in a classroom and need to understand how these students' brains work and how to plan effective instruction' - Mary Beth Cary, Teacher, Worth County Primary School, Sylvester GA. What does it mean to be gifted and talented? The second edition of David Sousa's best-selling How the Gifted Brain Learns helps bring clarity to this topic, leveraging the latest neuroscientific findings to separate fact from fiction and provide teachers with practical strategies for engaging artistically and intellectually advanced learners. This reader-friendly guide gives elementary and secondary teachers the help they need to not only recognize and challenge their gifted learners, but also to support gifted students who underachieve. Acknowledging that students are often gifted in specific subject areas, the text includes chapters dedicated to talents in language, math, and the arts. Special 'From the Desk of a Teacher' sections offer classroom-tested examples of the instructional applications suggested by research. In addition to featuring new research and expanded curriculum ideas, this second edition helps answer questions about: how the brains of gifted students are different; how to gauge if gifted students are being adequately challenged; how to identify students who are both gifted and learning disabled; how improving programmes for the gifted and talented benefits other students; and, how to better identify gifted minority students, who are often underrepresented in gifted programmes. This resource is a one-stop shop of brain-compatible strategies for teaching the full range of gifted students!

    35,99
  • Het Grote Vooruitwerklabboek - Els Schrover

    Nog maar 1 beschikbaar. 

    Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen kent een speciale verrijkingsklas: het Vooruitwerklab. Daar kunnen kinderen tussen 6 en 16 jaar uit het gehele land werken aan een leertraject op maat. Els Schrover, oprichter van het Vooruitwerklab, maakte Het Grote Vooruitwerklabboek. Een aantrekkelijk vormgegeven boek met tien lessen, waarbij elke les voortbouwt op de kennis die in de voorgaande lessen is verworven. Het boek is bestemd voor onderwijsgevenden aan slimme leerlingen van 6 tot 12 jaar. Leren op maat Dr. Els Schrover ontwikkelde het idee van het Vooruitwerklab. Sinds 2005 bezoeken jaarlijks ongeveer 60 kinderen deze �verrijkingsklas' bij het Centrum voor Begaafdheidsonderwijs op de Radboud Universiteit. Daar vinden ze uitdagend leer- en spelmateriaal, om nieuwe dingen te leren en aan een eigen leertraject-op-maat te werken. De kinderen werken in de groep samen aan moeilijke maar ook leuke opdrachten, houden spreekbeurten voor elkaar en mogen nieuwe spellen uitproberen. Het Grote Vooruitwerklabboek komt voort uit de hier opgedane ervaringen en het is gebaseerd op de theorie van de drie intelligenties van Robert Sternberg: analytisch, creatief en praktisch denken. Knikkerbaan met simpele materialen Terwijl de leermaterialen de afgelopen jaren steeds aantrekkelijker zijn geworden, werkt Het Vooruitwerklabboek met de simpelste dingen: papier, kartonnen dozen, schaar, plakband, potlood en wat knikkers. Met deze eenvoudige materialen wonnen twee wetenschappers met Nijmeegse roots pasgeleden de Nobelprijs. Els Schrover: De meer open opdrachten met het weerbarstige materiaal vergen meer denkkracht. Maar omdat het materiaal er zo eenvoudig uitziet, is de drempel ook lager om aan de opdrachten te beginnen. De opdrachten lijken makkelijk, maar er komt heel wat bij kijken. Zoals bij de les: Langzame knikkerbaan'. Leerlingen moeten met behulp van kartonnen dozen een knikkerbaan maken waarin de knikker er zo lang mogelijk over doet, maar onderweg nergens stil mag blijven liggen'. Leerlingen moeten creatief nadenken en analyseren. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld met behulp van elastiekjes, plakkertjes, punaises of paperclips hindernissen en vertragingen inbouwen? En ze moeten samenwerken: hun eigen ideeen kunnen uitleggen, anderen overtuigen, luisteren naar anderen, taken verdelen, hun eigen inzet benoemen. Voor hoogbegaafden kan dit extra moeilijk zijn omdat ze gewend zijn de dingen liever alleen te doen. Leerkracht stimuleert denkproces De rol van de leerkracht is niet het stap voor stap begeleiden van leerlingen naar het eindresultaat, maar het stimuleren van het denkproces van de leerlingen, en het achteraf bevragen van leerlingen over hun aanpak en hun keuzes. 

    95,00
  • Kid's Skills - Op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen - Ben Furman

    Furman is een Finse psychiater en psychotherapeut en hij heeft de methode Kids' Skills ontwikkeld. Centraal staat een heel belangrijk idee: praktisch alle problemen van uw kind kunt u opvatten als vaardigheden die het nog moet ontwikkelen. Met Furmans vijftien stappenmethode kan uw kind samen met u de benodigde vaardigheden ontwikkelen. Het is een boek vol met ideeen, verhalen en suggesties voor ouders, hulpverleners in de jeugdzorg en overige geinteresseerden. Ben Furman is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. 

    19,50
  • EQ en IQ in Nederland - Dr. Jan J.L. Derksen

    In dit boekje dat ter gelegenheid van het symposium "EQ en IQ in Nederland" door collega Dr. Jan Derksen werd geschreven, staat hij op heldere wijze stil bij de diverse aspecten van het intelligentiebegrip en laat hij zien dat wij gebaat kunnen zijn bij een synthtisch samengaan van EQ en IQ, en dat zowel het begrip emotionele intelligentie, alsook de EQ-i test van Reuven Bar-On terecht grote verwachtingen wekken, maar tegelijkertijd nog veel onderzoek behoeven om in het nieuwe millenium tot volle ontplooiing te kunnen komen. 

    13,57
  • De kunst van het falen - Arjan van Dam

    Hoe je door effectief te leren succesvol kunt presteren! We zijn er in het leven op gebrand om goede prestaties te leveren. We richten ons daarbij vaak alleen op het eindresultaat: daar worden we immers op afgerekend en dat bepaalt uiteindelijk ons geluk. Maar hoe effectief is die focus op het eindresultaat? Leidt het nastreven van geluk automatisch tot een gelukkig leven? Uit onderzoeken blijkt dat mensen die zich tot doel hebben gesteld een goede prestatie te leveren, sneller gestrest zijn, vaker faalangst hebben en eerder depressief worden. In De kunst van het falen laat Arjan van Dam zien dat we in ons werk en in ons leven succesvoller kunnen zijn als we onszelf durven te ontwikkelen in plaats van een vlekkeloze prestatie na te streven. We moeten willen leren, risico's durven nemen en niet bang zijn om fouten te maken. Van Dam gaat in op de achtergronden van deze inzichten en leert ons aan de hand van spraakmakende verhalen en herkenbare voorbeelden, hoe we effectiever kunnen werken en succesvoller kunnen zijn. 

    18,95
  • Vogel - Martine Delfos

    Vogel maakt verre reizen en raakt zo vervuld van zichzelf en zijn vliegkunst, dat hij alleen nog aan zichzelf denkt. Op zijn verste reis ontdekt Vogel dat andere vogels ook belangrijk zijn en dat de wereld niet alleen om hem draait. Vogel is een therapeutisch verhaal voor kinderen van 4 tot 10 jaar. Het laat kinderen ervaren dat ieder mens even belangrijk is en zijn eigen wereld heeft. 

    12,50
  • Stilzitten als een kikker - Mindfulness voor kinderen en ouders - Eline Snel

    Mindfulness voor kinderen! Rustgevende oefeningen waar kinderen zelf om vragen. Kinderen hebben het vaak te druk, net als volwassenen. Ze kunnen niet slapen, piekeren, zijn snel afgeleid en onrustig. De aan-knop doet het, maar waar zit de pauzeknop? Dit boek met cd staat boordevol mindfulnessoefeningen en verhaaltjes. Veel Nederlandse kinderen - en hun ouders - hebben er al baat bij gehad: ze komen erdoor tot rust, leren hun piekergedachten te beheersen en om te gaan met nare gevoelens. Algauw blijken ze zelf naar het boekje of de cd te grijpen om tot rust te komen.

    17,95
  • Over de top - Haal het allerbeste uit jongeren

    We hebben in Nederland heel veel oog voor jongeren die minder goed mee kunnen komen, maar daardoor dreigt een andere groep, de uitblinkers, de hoogvliegers  in het verdomhoekje te komen. Die komen er immers toch wel? Als je later maar gelukkig wordt, toch? In hun nieuwe boek Over de top laten de jongerenspecialisten Yvonne van der Sark en Huub Nelis zien dat jongeren in de leeftijdscategorie van 10 tot 25 jaar juist gelukkiger worden als ze meer oog krijgen voor wat hun hart sneller doet kloppen, hun passie, hun talent. Als jongeren zich daarop richten, kunnen ze nog beter worden in waar ze goed in zijn. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat ze op een andere manier naar zichzelf en hun omgeving leren kijken. Want met talent alleen kom je er niet. Daarvoor is ook een stimulerende omgeving nodig; ouders, docenten. En lef. Je kunt excelleren op allerlei gebied: van schaken tot goochelen, van wetenschap tot sport en van dansen tot gamen. Een verhelderende nieuwe kijk op een lang verwaarloosd gebied, waarmee jongeren, en daarmee de hele maatschappij, hun voordeel kunnen doen. In dit boek staan heel veel handige tips om jonge mensen te helpen het beste uit zichzelf te halen. 

    24,95
  • Ons feilbare denken - Kahneman

    Psycholoog Daniel Kahneman is de grondlegger van de gedragseconomie en de geluksstudies. Hij maakte korte metten met het idee van de rationeel calculerende mens die in zijn eigen voordeel handelt. Daarvoor in de plaats introduceerde hij de feilbare menselijke psyche in de economie, gekenmerkt door gebrekkig oordeelsvermogen in onzekere omstandigheden. Voor zijn baanbrekend onderzoek won hij in 2002 als eerste psycholoog de Nobelprijs voor de economie. Kahnemans onderzoek heeft grote invloed gehad op auteurs als Malcolm Gladwell (Het beslissende moment), Nassim Taleb (De zwarte zwaan) en Steven Levitt (Freakonomics). Nu verschijnt het langverwachte standaardwerk van Kahneman zelf, dat toegankelijk en verhelderend laat zien hoe ons denken werkt. Hij introduceert in dit boek 'de machinerie van ons denken'. Twee systemen beinvloeden de manier waarop we denken en beslissen: systeem 1 is snel, intuitief en emotioneel, systeem 2 is traag, weloverwogen en logisch-rationeel. Hij legt uit wanneer we op onze intuitie kunnen vertrouwen en wanneer we juist onze ratio moeten aanspreken. Kahneman biedt in een levendige dialoog met de lezer nieuwe en praktische inzichten over de keuzes die we in ons leven maken. 

    29,95
  • Klein maar dapper - Filosoferen met jongere kinderen - Berrie Heesen

    Filosoferen voor en met kinderen. Klein maar dapper is in eerste instantie een bundel verhalen die kinderen (maar ook volwassenen) prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Door de toevoeging van verwerkingsvragen en toelichtingen is dit boek tevens te gebruiken als een methode die een verband legt tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren. De karakters in de verhalen van klein maar dapper worden geboeid door het anders denken, het classificeren van de dingen , het uitvinden van woorden en het spelen met taal. Zonder er erg in te hebben treft de lezer - of dat nu een volwassene of een kind is - zichzelf in gedachten aan, in verwondering. Hoe snel zijn gedachten? Wat is omkeerbaar en wat niet? Is het mogelijk om een nieuw betekenisvol woord uit te vinden? Hoe komt het dat een deel van mij iets wil en een ander deel iets anders? Wat kan wel en wat kan niet geteld worden? Kunnen we beloond worden voor het feit dat we geboren zijn? Waarom vergen we dingen die we willen onthouden en herinneren we de dingen waar we niet om geven of die we willen vergen? 

    14,90
  • Ja-maar wat als alles lukt? - Berthold Gunster

    Ja maar, ja maar en nog eens ja maar. We horen het elke dag zo vaak dat we er gefrustreerd van raken. Ja-maar als levenshouding lijkt dan ook niet erg vruchtbaar. Het is voorzichtig, argwanend en defensief. Het maakt mensen tot buitenstaander van hun eigen leven. Nadenken over het leven is tenslotte iets anders als er aan deelnemen. Dit boek gaat in op het hoe en waarom van Ja-maar en vooral over de twee alternatieven: Ja-en en Nee-want.

    19,95
  • Ik! Wie is dat? - Door professoren van de Kinderuniversiteit van Tilburg

    Weet een regenworm wie hij is? Waarom ben ik hier? Is talent aangeboren? In het boek Ik! Wie is dat? word je kind aangespoord om na te denken over wie hij is en wat hem nu juist hem maakt. We willen allemaal iemand zijn of iemand worden. Maar wie en waarom? Ben je wel wie je wilt zijn, of speel je een rol? En hoe weet je wat je wilt? Door naar anderen te kijken en te luisteren? Of door zelf te filosoferen? 

    14,95
  • Ik ben trots op je - Oplossingsgericht communiceren voor ouders en professionals - Ben Furman

    Oplossingsgericht communiceren voor ouders en professionals In deze uitgave, gebaseerd op de principes van Kids' Skills, vertelt Ben Furman welke vaardigheden ouders en andere - al dan niet professionele - opvoeders, nodig hebben om oplossingsgericht te communiceren met kinderen. Met de zeer bruikbare hulpmiddelen, tips en sprekende voorbeelden in dit boek zal het contact tussen jou en het kind verbeteren, waardoor jullie op een positievere manier met elkaar leren omgaan. De onderwerpen die in vijf hoofdstukken aan de orde komen, zijn: * Complimenteren en aanmoedigen, het geven van positieve feedback. * Communiceren met kinderen in situaties waarin je iets van het kind wilt. * Het versterken van de samenwerking tussen volwassenen rondom het kind. * Niet denken in problemen, maar in vaardigheden die aangeleerd of verbeterd moeten worden. * Het kind coachen bij het nemen van verantwoordelijkheid voor zijn of haar daden. Het doel van deze uitgave is om de ouders en verzorgers meer zelfvertrouwen te geven in hun rol als opvoeder, en hen ervan te overtuigen dat opvoeden zowel inspirerend als heel leuk kan zijn. Ik ben trots op je! staat vol met praktijksituaties en voorbeelden van oplossingsgericht communiceren. 

    16,95
  • Het puberende brein - Eveline Crone

    Waarom verslapen pubers zich zo vaak? Waarom zijn zij het ene moment zo volwassen en het volgende moment zo onmogelijk? Waar komt die tegenstrijdigheid vandaan tussen verantwoordelijk gedrag en ondoordachte en risicovolle keuzes? Kunnen zij eigenlijk wel zelfstandig plannen? En hoe komt het dat juist adolescenten vaak uitblinken in sport, kunst en creativiteit? De adolescentie is een unieke periode waarin de hersenen zich nog volop ontwikkelen. In Het puberende brein beschrijft Eveline Crone wat er de laatste jaren is ontdekt over de hersenen van adolescenten. Zij legt op basis van deze recente inzichten uit waar de emotionele stormen vandaan komen, waarom de mening van vrienden opeens veel belangrijker wordt dan die van ouders, en wat we van adolescenten kunnen verwachten op school. De adolescentie is niet alleen een tijd van risico's en grenzen, maar ook van unieke mogelijkheden. Het puberende brein is interessant voor iedereen die kinderen in de adolescenten-leeftijd heeft of zich nog goed kan herinneren hoe het was om adolescent te zijn. 

    17,95
  • Zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen R. Covey

    Nog maar 1 op voorraad.

    Het boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap behoeft nauwelijks nog introductie. Het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen. Covey heeft met zijn boek een miljoenenpubliek bereikt. Hij leert ons hoe we de kwaliteit van ons persoonlijk leven, diensten en organisaties kunnen verbeteren. Zijn inzichten hebben het leven en werken van velen ingrijpend veranderd. Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds opnieuw jonge generaties aan te spreken. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

    26,50
  • A parents guide to gifted children - Webb/Gore/Amend/De Vries

    A Parent's Guide to Gifted Children is still one of the best books available on parenting gifted children. Webb is one of the best professionals in this field. Chapters in the Book: Defining Giftedness Characteristics of Gifted Children Communication: The Key to Relationships Motivation, Enthusiasm, and Underachievement Establishing Discipline and Teaching Self-Management Intensity, Perfectionism, and Stress Idealism, Unhappiness, and Depression Acquaintances, Friends, and Peers Family Relationships: Siblings and Only Children Values, Traditions, and Uniqueness Complexities of Successful Parenting Children Who are Twice-Exceptional How Schools Identify Gifted Children Finding a Good Education Fit Finding Professional Help In addition to these chapters, the introduction discusses the use of the term "gifted" as well as some myths about gifted children. At some point, most gifted children will attend school and the chapters on school and education will help parents gain a basic understanding of both IQ and achievement tests and how schools use these tests to identify gifted children. One chapter describes the various programming options, such as differentiation, that schools use to accommodate gifted kids. This information is helpful for parents who need to advocate for their children to ensure that the children are getting appropriate educational services. Parents who are just starting out on their journey of parenting a gifted child will find this book reassuring and informative. However, even parents who are familiar with giftedness and its surrounding issues will find this book useful. It makes a wonderful reference book that parents can get out when they need it. Parents who begin to wonder, for example, whether their child is ADHD can refer back to the chapter on twice-exceptional children. When parents first learn that their child is gifted, they may feel overwhelmed and unsure. The tone and language the authors use is both comforting and reassuring. Although the authors often refer to research, their discussions are clear and don't require any previous knowledge of giftedness, yet those who do have some knowledge of giftedness will still find plenty of useful information. 

    23,99
  • Hoogbegaafdheid bij kinderen - Franz Monks en Irene Ypenburg

    Hoe weet je of een kind hoogbegaafd is? Kun je hoogbegaafdheid op jonge leeftijd ontdekken? Hoe ga je als ouder of leerkracht met een hoogbegaafd kind om? Op deze en andere vragen geeft Hoogbegaafdheid bij kinderen antwoord. Dit boek geeft uitleg en praktische tips bij het opvoeden en stimuleren van hoogbegaafde kinderen op de basisschool en middelbare school. Het is een volledig herziene bewerking van Hoogbegaafde kinderen thuis en op school, dat inmiddels in twaalf talen (en landen) is verschenen. Belangrijke nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en pedagogiek zijn erin opgenomen. Franz Monks is onder meer buitengewoon hoogleraar em. Psychologie en pedagogiek van het hoogbegaafde kind aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij richtte het aan de universiteit van Nijmegen verbonden Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) op. Hij schreef vele boeken over hoogbegaafdheid en ontwikkelingspsychologie. Irene Ypenburg, counselor, auteur en kunstenaar, schreef talloze artikelen in onder meer Het Parool en NRC, en enkele boeken over psychologie, begaafdheid en multiculturalisme. In 1991 richtte zij de onderwijsuitgave Vooruit op, met leerstof voor hoogbegaafde kinderen in gemengde groepen in het basisonderwijs. 

    19,50
  • Lastige kinderen? Heb jij even geluk - Berthold Gunster

    Stop met opvoeden. Kinderen? Stop met ze op te voeden. Het is vastdenken: kijken naar wat er niet is en wel zou-moeten-zijn. Van een probleem een ramp maken. Denk het om. Maak van een probleem een mogelijkheid. Hoe? Simpel. Door te kijken naar wat er is en wat er zou-kunnen-zijn. Van een gebrek een talent maken. 

    19,95
 

Praise & Growth Mindset