slimwinkeltje.nl
 

Slimme Boeken

  • Winnen - Guurtje Leguijt

    Friso is de oudste in een gezellig gezin. Zijn vader is musicus, zijn moeder schildert, zijn zus doet aan atletiek en zijn broertje is behoorlijk slim. Net als Friso zelf. School vindt hij enorm saai. Alles wat hij moet leren is heel gemakkelijk. Hij bedenkt tijdens de les spannende experimenten omdat hij zich verveelt. Vaak piekert hij over de vraag os hij eigenlijk wel normaal is. Dan gaat hij skaten, om rustig na te kunnen denken. .

    10,50
  • Vooruit - leerspelletjes voor de onderbouw - Dr. Els Schrover

    De beste verrijkingsstof voor kinderen op de basisschool. Gebaseerd op de theorie van succesvolle intelligentie van Robert Sternberg en op de multiple intelligentietheorie van Howard Gardner.
    130,00
  • Zie je me wel? - motiveren van begaafde leerlingen in het VWO - Inemiek van Mameren-Schoehuizen / Miriam Groensmit / Irma J

    Nog maar 1 op voorraad.

    De leerling die de hooggespannen verwachtingen maar niet waarmaakt is in het onderwijs een bekend fenomeen. Begaafde leerlingen hebben vaak een extra duwtje nodig. Zodra aandacht wordt besteed aan hun bijzondere talenten, autonomie en creativiteit, kunnen zij zich ontwikkelen tot gelukkige leerlingen. In dit boek worden drie projecten beschreven: het verbredingsproject, het POP-project (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) en het TOP-project (Toekomstgericht Ontwikkelings Plan). Doel van het verbredingsproject is het verbreden van kennis van leerlingen die meer kunnen en meer willen dan de gemiddelde leerling. Het POP-project is een methode om onderpresterende begaafde leerlingen tot en met de derde klas te motiveren. In het TOP-project tenslotte helpen onderpresteerders vanaf de vierde klas elkaar om motivatie voor het schoolse leren te ontwikkelen. Vanaf dan moet er weer gepresteerd, gepland, zelfstandig geleerd worden. In al deze projecten wordt steeds ingegaan op signalering, begeleiding en contacten met de ouders. Het geheel is een praktische handleiding met een wetenschappelijke onderbouwing waarmee scholen direct aan de slag kunnen. Klik op de afbeelding voor meer informatie.

    25,00
  • Passend onderwijs voor begaafde leerlingen - Sylvia Drent / Eleonoor van Gerven

    'Passend onderwijs voor begaafde leerlingen' is de opvolger van het succesvolle boek 'Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs'. In dit boek gaan de auteurs uit van de alledaagse onderwijspraktijk in het reguliere basisonderwijs waarin leraren gedifferentieerd onderwijs bieden maar tevens grenzen ervaren van wat redelijkerwijs haalbaar is in hun eigen groep. De auteurs benaderen onderwijs aan begaafde leerlingen vanuit een oplossingsgericht perspectief en zien begaafde leerlingen daarom niet als zorgenkinderen maar als kansleerlingen. In negen hoofdstukken komen alle facetten van het omgaan met begaafde leerlingen op de reguliere basisschool aan de orde. Het boek is opgedeeld in drie delen. Deel 1: Verkenning * Wat is begaafdheid? * Herkennen van kenmerken van begaafdheid * Van educatieve behoefte naar een handelingsplan Deel 2: Interventies * Slimme kleuters * Vervroegde doorstroming * Compacting van de reguliere leerstof * Verrijkingsonderwijs in groep 3-8 Deel 3: Speciaal * Onderpresteren * Begaafd maar wel moeite met leren.

    37,50
  • Ongeleide projectielen op koers - Noks Nauta / Sieuwke Ronner

    Je bent slim en je wilt wat met je leven. Waarom lukt dit niet? Waarom snappen mensen je niet en erger jij je zo aan je collega's? Leven en werken met hoge intelligentie is niet altijd even eenvoudig. Niet voor hoogbegaafden zelf, maar ook niet voor hun omgeving. Hoogbegaafden in hun kracht zijn originele, creatieve, vitale, gedreven en constructieve medewerkers. Zij zijn van grote waarde in hun werk en in de samenleving. Maar niet alle hoogbegaafden slagen erin deze talenten zichtbaar te maken. Ze raken uit balans en komen terecht in hun valkuilen. Een in aanleg krachtige persoonlijkheid zonder duidelijke koers, roept in zijn of haar omgeving het beeld op van een ongeleid projectiel. Niet aan te sturen, niet mee samen te werken, niet mee te communiceren, een betweter, asociaal, ongrijpbaar. Bij collega's en leidinggevenden (en ook bij partners en vrienden) roept dit gedrag niet alleen veel irritatie op, maar ook angst en onzekerheid. Talenten worden niet meer gezien en zo is de cirkel rond. Hoogbegaafden zelf raken hierdoor hun levensrichting kwijt en verpieteren. Dit boek geeft elf voorbeelden van hoogbegaafde volwassenen die hun eigen weg zoeken nadat zij uit de koers zijn geraakt. Vaak was er een prikkel vanuit hun omgeving nodig om die zoektocht te starten. De auteurs, Noks Nauta, bedrijfsarts en psycholoog, en Sieuwke Ronner, psycholoog, kennen de genoemde voorbeelden vanuit hun professionele en persoonlijke ervaringen. Zij bieden, naast de voor vele hoogbegaafden herkenbare en soms humoristische verhalen, concrete handvatten om richting te geven aan talenten. Talenten die je als hoogbegaafde al in huis hebt, maar die er om welke reden dan ook niet uit komen. Ook leidinggevenden, bedrijfs- en verzekeringsartsen, psychologen, loopbaanadviseurs, P&O'ers en anderen die met hoogbegaafde werknemers te maken hebben, kunnen met dit boek hun voordeel doen. Talent kan zo herkend en erkend worden en daarmee tot grote bloei komen! 

    19,70
  • Knappe koppen in de klas - Geraldine Brouwer & Lidy Ahlers

    Hoog)begaafde leerlingen hebben veel in hun mars. Toch komt dat er niet altijd uit. Dit boek laat zien hoe talentvolle leerlingen in het basisonderwijs wel tot excellente prestaties komen. De leerkracht blijkt de sleutel. Als hij zijn instructie en onderwijsaanbod ��k afstemt op deze leerlingen, leidt dat tot hogere leeropbrengsten. De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.

    21,95
  • IQ te koop! - Hoogbegaafdheid van nul tot achttien - Jan, Janneke & Ellen Sinot

    - Uniek: de hoogbegaafde Ellen Sinot (17 jaar) schreef een deel van dit boek zelf. Ze sluit af met een hoofdstuk over het - in haar ogen - ideale schoolsysteem. - De vader en moeder van de hoogbegaafde Ellen vertellen over haar leven van geboorte tot eind middelbareschooltijd. - Een boek vol herkenning voor andere ouders met soortgelijke zorgen en dilemma's. Laten we een IQ-test uitvoeren of niet? Hoe regelen we voldoende uitdaging? Is een klas overslaan een oplossing? - Ook voor leerkrachten - en voor iedereen die denkt dat hoogbegaafde kinderen er zonder hulp toch wel komen. - Informatief en met leuke anekdotes. - Met handige adressen voor Nederland en Belgie en literatuurlijst.

    12,95
  • IQ 140 - Dirk Bracke / Herman van Campenhout

    Een IQ van 140? Klinkt heerlijk, zal je denken, maar niet iedereen denkt er zo over. Lauren is hoogbegaafd en zit een jaar voor op de middelbare school. Ze voelt zich een buitenbeentje in de klasgroep. Evelien is de enige met wie ze graag optrekt en aan wie ze alles kan vertellen. Op het schoolbal leert ze de hoogbegaafde Jonathan kennen, op wie ze meteen verliefd wordt. Ook Jonathan is niet populair in zijn klas en hij zou liever een lager IQ en meer vrienden hebben. Een pijnlijke gebeurtenis op het galabal verstoort hun prille romance. IQ 140 is de kick-off voor een ontroerende en hartverwarmende young adult reeks met brandend actuele thema's. Bekende young adult auteurs geven je een intieme blik in het hoofd en het hart van bijzondere jongeren.

    15,95
  • Ik en hoogbegaafdheid - Nathalie van Kordelaar

    Werkboek voor kinderen. Ik en hoogbegaafdheid wil kinderen meer inzicht geven in hun hoogbegaafdheid. De meeste hoogbegaafde kinderen ervaren dat ze 'anders' zijn en willen meer leren over zichzelf, over de manier waarop hun hoogbegaafdheid tot uiting komt en hoe ze hiermee het best kunnen omgaan. Kennisvergroting in combinatie met tips en oefeningen, helpen om dit inzicht te cre�ren. Door het werken en lezen in Ik en Hoogbegaafdheid ontdekt het hoogbegaafde kind de sterke kanten en minder fijne kanten bij zichzelf en de invloed van de hoogbegaafdheid op zijn functioneren. Het kind leert nadenken over middelen/materialen/werkwijzen die kunnen worden ingezet om school meer uitdagend te maken en hierover met de leerkracht en ouders te spreken. Onderwerpen die in dit boek aan de orde komen zijn onder andere: theorie over hoogbegaafdheid, interesses, creatief denkvermogen, omgaan met anderen, je 'anders' voelen, hoogbegaafdheid op school, perfectionisme, onderpresteren en faalangst. In het boek staan veel voorbeelden waarin hoogbegaafde kinderen zichzelf kunnen herkennen. Dit zal hen helpen zich minder anders te voelen. Daarnaast is het boek ook een goede kennismaking voor ouders, familieleden, studenten en professionals die meer willen weten over hoogbegaafdheid. 

    11,50
  • Ik ben hoogbegaafd. Had je er wat tegen? - Emma W. Brouwer

    Hoogbegaafd zijn maar niet weten dat je hoogbegaafd bent, kan voor heel veel problemen zorgen. Dat ondervond Emma W. Brouwer. Ze wist haar leven lang al dat ze anders was, maar ze wist niet waarom. Ze wist wel dat het aan haar lag. Alles wat fout ging, lag aan haar. Dat was haar bijgebracht door haar omgeving, die zij kenmerkend de 'Afkeurende Anderen' noemt; volwassen mensen die haar vanaf haar geboorte hebben geminacht, afgekeurd, afgekraakt en bestempeld als anders, raar, en vreemd. Hoewel haar ouders haar altijd beschermd en gesteund hebben, konden zij niet voorkomen dat ze opgroeide met het idee dat ze niet goed genoeg was, dat er eigenlijk helemaal niets van haar klopte. Het is pas als ze volwassen is, dat ze ontdekt dat er een woord is om haar te beschrijven, namelijk 'hoogbegaafd' en dat alles waar ze eerst om werd afgekeurd, bespot en geminacht, allemaal kenmerken zijn van hoogbegaafdheid. Vanaf dat moment komt ze in opstand tegen de Afkeurende Anderen en dit boek is daar het bewijs van. Het kleine meisje dat ooit op haar achtste jaar in haar dagboek schreef 'Ik begrijp wel dat anderen mij niet mogen want ik heb een fout karakter en dat is mijn eigen schuld' kan eindelijk trots zijn op wie ze is. Dit boek is dan ook zowel een uitleg over hoogbegaafdheid en wat dat met je leven kan doen, als een aanklacht tegen al diegenen die niets begrijpen van hoogbegaafdheid en daar ook geen moeite voor willen doen. 

    19,95
  • Hoogbegaafdheid een gave? - Ine Nederstigt

    Opgroeien en groot worden doe je niet alleen op school of alleen thuis. Het gedrag van kinderen op school wordt be�nvloed door huiselijke omstandigheden, het gedrag thuis door zaken die op school spelen. De zorg voor een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is dan ook een verantwoordelijkheid van school en ouders samen. Alleen door oog te hebben voor elkaars rol en door uitwisseling van wederzijdse kennis en ervaring kan het kind optimaal begeleid worden. Doelbewust samenwerken met wederzijds respect. Dat staat centraal in deze nieuwe publicatiereeks. 

    10,90
  • Slimme Rick

    Rineke Derksen, bekend van het boek Gelukkig hoogbegaafd, schreef speciaal voor hoogbegaafde kinderen het boek Slimme Rick. Rick verveelt zich snel op school. Zijn hersenen denken sneller, waardoor andere mensen hem niet altijd begrijpen. Andersom begrijpt hij niet altijd andere kinderen. De gevolgen voor Rick op school zijn groot: hij vindt de lessen niet zo interessant en verveelt zich, hij moet vaak nablijven omdat hij niet heeft opgelet tijdens de lessen van de juf, hij wordt gepest door zijn klasgenoten. Na gesprekken tussen zijn ouders en zijn juf komen ze samen tot een oplossing, die onder andere tot gevolg heeft dat de hele klas in actie gaat komen voor de dierenambulance. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met bezinningsvragen die kinderen helpen meer over zichzelf te weten te komen, bijvoorbeeld 'Hoe zou je het liefste willen leren? Ben je een denker, een doener, een onderzoeker of anders?' Slimme Rick is het derde deel uit de WijZjes-reeks van 248media uitgeverij. Eerder zijn in deze reeks verschenen de titels Niet waar van Elsbeth de Jager en Mijn oma is een engel van Marije Onstenk. 

    15,95
  • Het drama van het begaafde kind - Alice Miller

    Tussen de eerste publicatie van Het drama van het begaafde kind (1981) en deze bewerkte aangevulde editie liggen vijftien jaar van ervaringen. Ervaringen van de schrijfster met haar eigen therapie en met andere moderne therapeutische methoden, en ook ervaringen met de levensgeschiedenissen van de lezers die haar hebben geschreven en wier aantal zij op enkele duizenden schat. In de tussentijd heeft zij onderzoek gedaan naar de kinderjaren van tal van personen, en dat leidde tot nadere precisering van eerdere inzichten, die ze in dit boek met tal van voorbeelden documenteert en illustreert. De schrijfster houdt zich bezig met de gevolgen van verdringing op persoonlijk en sociaal gebied, met de oorzaken van krenkingen in de kindertijd en het voorkomen daarvan, en ten slotte met de recente, nieuwe mogelijkheden om de gevolgen van vroege traumatiseringen op te heffen.

    19,99
  • Gelukkig hoogbegaafd - Rineke Derksen

    In het boek �Gelukkig hoogbegaafd�, geeft de auteur handen en voeten aan de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. De wijze waarop zij dat doet is gebaseerd op haar ervaring dat hoogbegaafde kinderen pas gaan leren en ontwikkelen, als ze gelukkig zijn. Daarvoor is kennis en begrip van de levensbehoefte van hoogbegaafde kinderen nodig. Om haar visie te verduidelijken, gebruikt de auteur veel praktijkvoorbeelden en geeft ze tips die zowel thuis, op school als op de kinderopvang toepasbaar zijn. Dit boek is een handreiking aan iedereen die geinteresseerd is in hoogbegaafde kinderen. Bovenal is het een ode aan de kinderen die de auteur de afgelopen jaren heeft mogen zien opbloeien in haar plusgroepen. 

    21,95
  • De geheime missie van het Benedict Genootschap - Trent Stewart

    De tienjarige Rens Muldoorn is wees en hoogbegaafd. Tijdens een priv�les ziet hij een vreemde advertentie in de krant: �Ben jij een begaafd kind en op zoek naar bijzondere kansen?� Nieuwsgierig geworden meldt Rens zich aan. Er volgt een een bizarre test, waarvoor slechts vier kinderen slagen: Rens is er ��n van. De vier zijn geselecteerd door meneer Benedict, een vriendelijke maar mysterieuze man die hen heeft uitgezocht voor een gevaarlijke missie. Ze moeten infiltreren in het Instituut voor hoogbegaafde kinderen, dat op een afgelegen eiland ligt. Behalve het personeel en de leerlingen komt er niemand. Vanuit het Instituut worden geheime boodschappen via de televisie verzonden waardoor mensen worden gehersenspoeld. Rens moet met de anderen uitzoeken wie de �Zender� is die de wereld in zijn macht probeert te krijgen. Omdat de vier kinderen een uniek talent hebben, hoopt meneer Benedict dat ze de Zender met hun kwaliteiten te slim af zullen zijn. Kan het team het mysterie van de geheime boodschappen ontrafelen? En zullen ze het eiland kunnen verlaten voordat de Zender hen te pakken krijgt? 

    17,95
  • Bzzz - Marieke Nijmonting

    Bzzz is een Boek Zonder Zinnen, zodat je die Zelf kunt maken. Er Zoemt een verhaal. Een spannend verhaal, waarvan jij de verteller bent. Dit boek is in de eerste plaats een boek voor kinderen zelf. Om er plezier aan te beleven. Om fantasie de vrije loop te laten en steeds weer een nieuw verhaal te verzinnen. Maar ouders, leraren en therapeuten kunnen het boek ook gebruiken om met kinderen te praten over hun wensen, angsten en ervaringen. Achter in het boek staan vragen die daarbij kunnen helpen. Met als uiteindelijke vraag: Wat zegt het verzonnen verhaal over jezelf? 

    13,90
  • How the gifted brain learns - David A. Sousa

    'Pulls many areas of gifted research, knowledge, and applications together in a clear and concise manner. This is a one-stop book for teachers who have high-ability/gifted students in a classroom and need to understand how these students' brains work and how to plan effective instruction' - Mary Beth Cary, Teacher, Worth County Primary School, Sylvester GA. What does it mean to be gifted and talented? The second edition of David Sousa's best-selling How the Gifted Brain Learns helps bring clarity to this topic, leveraging the latest neuroscientific findings to separate fact from fiction and provide teachers with practical strategies for engaging artistically and intellectually advanced learners. This reader-friendly guide gives elementary and secondary teachers the help they need to not only recognize and challenge their gifted learners, but also to support gifted students who underachieve. Acknowledging that students are often gifted in specific subject areas, the text includes chapters dedicated to talents in language, math, and the arts. Special 'From the Desk of a Teacher' sections offer classroom-tested examples of the instructional applications suggested by research. In addition to featuring new research and expanded curriculum ideas, this second edition helps answer questions about: how the brains of gifted students are different; how to gauge if gifted students are being adequately challenged; how to identify students who are both gifted and learning disabled; how improving programmes for the gifted and talented benefits other students; and, how to better identify gifted minority students, who are often underrepresented in gifted programmes. This resource is a one-stop shop of brain-compatible strategies for teaching the full range of gifted students!
    35,99
  • Het Grote Vooruitwerklabboek - Els Schrover

    Nog maar 2 beschikbaar. 

    Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen kent een speciale verrijkingsklas: het Vooruitwerklab. Daar kunnen kinderen tussen 6 en 16 jaar uit het gehele land werken aan een leertraject op maat. Els Schrover, oprichter van het Vooruitwerklab, maakte Het Grote Vooruitwerklabboek. Een aantrekkelijk vormgegeven boek met tien lessen, waarbij elke les voortbouwt op de kennis die in de voorgaande lessen is verworven. Het boek is bestemd voor onderwijsgevenden aan slimme leerlingen van 6 tot 12 jaar. Leren op maat Dr. Els Schrover ontwikkelde het idee van het Vooruitwerklab. Sinds 2005 bezoeken jaarlijks ongeveer 60 kinderen deze �verrijkingsklas' bij het Centrum voor Begaafdheidsonderwijs op de Radboud Universiteit. Daar vinden ze uitdagend leer- en spelmateriaal, om nieuwe dingen te leren en aan een eigen leertraject-op-maat te werken. De kinderen werken in de groep samen aan moeilijke maar ook leuke opdrachten, houden spreekbeurten voor elkaar en mogen nieuwe spellen uitproberen. Het Grote Vooruitwerklabboek komt voort uit de hier opgedane ervaringen en het is gebaseerd op de theorie van de drie intelligenties van Robert Sternberg: analytisch, creatief en praktisch denken. Knikkerbaan met simpele materialen Terwijl de leermaterialen de afgelopen jaren steeds aantrekkelijker zijn geworden, werkt Het Vooruitwerklabboek met de simpelste dingen: papier, kartonnen dozen, schaar, plakband, potlood en wat knikkers. Met deze eenvoudige materialen wonnen twee wetenschappers met Nijmeegse roots pasgeleden de Nobelprijs. Els Schrover: De meer open opdrachten met het weerbarstige materiaal vergen meer denkkracht. Maar omdat het materiaal er zo eenvoudig uitziet, is de drempel ook lager om aan de opdrachten te beginnen. De opdrachten lijken makkelijk, maar er komt heel wat bij kijken. Zoals bij de les: Langzame knikkerbaan'. Leerlingen moeten met behulp van kartonnen dozen een knikkerbaan maken waarin de knikker er zo lang mogelijk over doet, maar onderweg nergens stil mag blijven liggen'. Leerlingen moeten creatief nadenken en analyseren. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld met behulp van elastiekjes, plakkertjes, punaises of paperclips hindernissen en vertragingen inbouwen? En ze moeten samenwerken: hun eigen ideeen kunnen uitleggen, anderen overtuigen, luisteren naar anderen, taken verdelen, hun eigen inzet benoemen. Voor hoogbegaafden kan dit extra moeilijk zijn omdat ze gewend zijn de dingen liever alleen te doen. Leerkracht stimuleert denkproces De rol van de leerkracht is niet het stap voor stap begeleiden van leerlingen naar het eindresultaat, maar het stimuleren van het denkproces van de leerlingen, en het achteraf bevragen van leerlingen over hun aanpak en hun keuzes. 

    95,00
  • Kid's Skills - Op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen - Ben Furman

    Furman is een Finse psychiater en psychotherapeut en hij heeft de methode Kids' Skills ontwikkeld. Centraal staat een heel belangrijk idee: praktisch alle problemen van uw kind kunt u opvatten als vaardigheden die het nog moet ontwikkelen. Met Furmans vijftien stappenmethode kan uw kind samen met u de benodigde vaardigheden ontwikkelen. Het is een boek vol met ideeen, verhalen en suggesties voor ouders, hulpverleners in de jeugdzorg en overige geinteresseerden. Ben Furman is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. 

    19,50
  • EQ en IQ in Nederland - Dr. Jan J.L. Derksen

    In dit boekje dat ter gelegenheid van het symposium "EQ en IQ in Nederland" door collega Dr. Jan Derksen werd geschreven, staat hij op heldere wijze stil bij de diverse aspecten van het intelligentiebegrip en laat hij zien dat wij gebaat kunnen zijn bij een synthtisch samengaan van EQ en IQ, en dat zowel het begrip emotionele intelligentie, alsook de EQ-i test van Reuven Bar-On terecht grote verwachtingen wekken, maar tegelijkertijd nog veel onderzoek behoeven om in het nieuwe millenium tot volle ontplooiing te kunnen komen. 

    13,57
 

Praise & Growth Mindset